تاریخچه ظروف یکبار مصرف در ایران

در سال‌های اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف به بیشترین میزان خود رسیده است، اما آیا تا به حال به تاریخچه ظروف یکبار مصرف در ایران فکر کرده اید؟ در سال های اخیر در کشور ایران استفاده از انواع مختلف ظروف یکبار مصرف فومی و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بیشتر از سایر محصولات بوده است، اما اولین ظرف یکبار مصرف که در ایران تولید شد از جنس کاغذ بود. ظروف یکبار مصرف در ایران در ابتدا دارای کیفیت چندان مناسبی نبودند و با ریختن مواد در داخل آنها به راحتی امکان خرابی و بروز مشکلات وجود داشت، کم کم با استفاده از دستگاه های پیشرفته ظروف یکبار مصرف در ایران کیفیت بهتری پیدا کردند و استفاده از آنها بیشتر شد.

تاریخچه اولین ظرف یکبار مصرف در دنیا

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اولین ظرف یکبار مصرف در دنیا چگونه تولید شد؟ در سال‌های گذشته استفاده از لیوان و جام آب به صورت انفرادی نبود و افراد مختلف از یک جام برای نوشیدن آب استفاده می کردند. در سال های دور زمانی که بیماری سل به اوج خود رسیده بود، مسئول بهداشت آن زمان با خود فکر کرد که اگر استفاده مشترک از لیوان همچنان ادامه داشته باشد مشکلات زیادی به وجود می‌آید و بیماری سل همچنان گسترده‌تر می‌شود.

تاریخچه اولین ظرف یکبار مصرف در دنیا
در سال ۱۸۶۷ اولین ظرف یکبار مصرف کاغذی در کشور آلمان توسط هرمن هنشل تولید شد تا افراد بتوانند به صورت اختصاصی از آن برای نوشیدن آب استفاده کنند. این ایده در سال ۱۹۰۸ به صورت رسمی توسط مسئول بهداشت تایید شد و لیوان یکبار مصرف کاغذی به عنوان لیوان سلامتی نام گرفت. با اجرای این ایده افراد متوجه شدند که بیماری سل به صورت میانگین در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است و به دلیل استقبال مردم آلمان از این ایده کم کم کشورهای همسایه نیز روی به استفاده از لیوان کاغذی آوردند.
پس از موفقیت آمیز بودن این ایده استفاده و استقبال از لیوان کاغذی بیشتر شد، به صورتی که در تمامی مکان های عمومی استفاده از لیوان کاغذی رونق و رواج زیادی پیدا کرد. بعد از استقبال مردم از لیوان کاغذی انواع مختلف بشقاب کاغذی نیز تولید شده و مصرف کنندگان زیادی را در سراسر جهان به خود اختصاص دادند. بعد از جنگ جهانی دوم میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف به بالاترین میزان خود رسید به همین دلیل تولید کنندگان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند ظروف یکبار مصرف را با استفاده از پلاستیک تولید کنند و آن را در اختیار مصرف کنندگان مختلف قرار دهند. با پی بردن به این ایده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در ابعاد و اندازه های مختلف تولید و روانه بازار شد و اشکال مختلفی از این ظروف مورد استقبال افراد مختلف قرار گرفت.

آشنایی با تاریخچه تولید ظروف یکبارمصرف و انوع دستگاههای آن

آشنایی با تاریخچه تولید ظروف یکبارمصرف و انوع دستگاههای آن

همانطور که در بالا نیز به این مسئله اشاره شده ظروف یکبار مصرف برای نخستین بار در سال ۱۸۶۷ تولید شدند. امروزه دستگاه های تولید ظروف یکبار مصرف به صورت کلی در‌ سه دسته قرار می گیرند:
۱. دستگاه های تولید ظروف وکیوم
دستگاه های تولید ظروف وکیوم در حدود سال ۶۰ شمسی تولید شدند و انواع مختلفی از ظروف وکیوم را روانه بازار نمودند. خط تولیدی ظروف وکیوم شامل یک دستگاه میشد که تمامی کارها را انجام می داد و برای پرس کردن و تولید ظروف یکبار مصرف کاملاً مناسب بود. دستگاه های تولید ظروف وکیوم کیفیت چندان مناسبی نداشتند و همچنین تعداد بسیار پایینی از ظروف را تولید می کردند به علاوه ظروف تولید شده توسط این دستگاه ها تنها دارای عمق ۳ تا ۴ سانتی متر بود و به همین دلیل عمق آن ها بسیار کم بود.
۲. دستگاه های تولید ظروف نیمه فرمینگ
در سال ۷۰ شمسی در کشور ایران انواع مختلف دستگاه های ظروف نیمه فرینگ تولید و روانه بازار شدند که برای شکل دهی به ظروف یکبار مصرف در آن ها فشار هوا و باد استفاده می شد. خط تولید دستگاههای ظروف نیمه فرمینگ مانند خط تولید دستگاه های وکیوم دارای یک دستگاه است، اما تفاوت آنها در این است که با استفاده از فشار باد در دستگاه های ظروف نیمه فرمینگ می توان اندازه های مختلفی از ظروف یکبار مصرف را تولید نمود و به همین دلیل می توان عمق ظروف را با توجه به نیاز تغییر داد.

آشنایی با تاریخچه تولید ظروف یکبارمصرف و انوع دستگاههای آن

یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از دستگاه های ظروف نیمه فرمینگ نسبت به دستگاه های وکیوم این است که دستگاه نیمه فرمینگ میزان توان بیشتری برای تولید محصولات دارد و به صورت کلی در حدود سه برابر دستگاه های وکیوم می تواند در یک روز تولید داشته باشد.
۳. دستگاه های ظروف یکبار مصرف ترموفرمینگ
این دستگاه ها همانطور که از نامش پیداست در ابتدا به مواد اولیه حرارت می دهد و به صورت کامل آنها را ذوب میکند و سپس آنها را به شکل دلخواه در می آورد. دستگاه های ظروف یکبار مصرف ترموفرمینگ شامل دو دستگاه کلی می‌شود که کیفیت بسیار بالایی از محصولات را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، به علاوه دستگاه ظروف ترموفرمینگ کیفیت بالاتری از ظروف یکبار مصرف را در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان قرار می دهد.
برای خرید انواع ظرف یکبار مصرف غذا با قیمت مناسب، به فروشگاه اینترنتی آرمانی 724 اعتماد کنید. فروشگاه آرمانی ارائه دهنده انواع ظروف یکبار مصرف است.

نوشتن دیدگاه