بزرگترین تولید کننده ظروف یکبار مصرف گیاهی

 ظروف یکبار مصرف در مدت کوتاهی توانستند جایگزین ظروفی که در خانه ها و یا مکان های دیگر استفاده می‌شد، بشوند. تولید انبوده این محصولات باعث شد تا مصارف خانگی و غیرخانگی این محصولات به صورت تصاعدی بالا رود. مزایا و ویژگی هایی که این ظروف در سهولت انجام کار داشتند سبب شد تا این محصولات بتوانند به بازار فروش بالایی دست پیدا کنند. امروزه نیز علی رغم تبلیغاتی که علیه این محصولات می شود هنوز هم این محصولات با حجم بسیار بالایی تولید و به بازار عرضه می شود. برای تهیه و خرید عمده ظروف یکبار مصرف می توانید به فروشگاه اینترنتی آرمانی مراجعه فرمایید.

چرا محصولات یکبار مصرف پلاستیکی مضر هستند

مضر بودن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را می توان از دو نظر مورد بررسی قرار داد. نخست تاثیر سویی که این مواد ممکن است بر سلامت انسان داشته باشند و جنبه دوم تاثیرات مضر زیست محیطی می‌باشد. ظروف پلاستیکی به طور عمده از مواد شیمایی و از مونومرهایی تشکیل می‌شوند که برای سلامتی انسان مضر می‌باشند. در صورتی که مواد غذایی نگهداری شده در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف برای مدتی طولانی بمانند می‌توانند با مواد غذایی واکنش دهند و ترکیبات مضر خود را به مواد غذایی وارد کنند. هم چنین این مواد به عنوان ظروف یک بار مصرف برای نگهداری طولانی مدت غذاها مناسب نمی‌باشند. بافت این ظروف در دماهای بالای 60 درجه ممکن است از هم باز شود. پس خطر این ظروف هنگامی که درون آن ها غذای کمی داغ تناول یا نگهداری شود چند برابر می‌باشد. طرفدارن محیط زیست به شدت مخالف استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می‌باشند. این ظروف به دلیل اینکه با واکنش های پلی مری ساخته می‌شوند دارای سلسله واکنش هایی هستند که سبب استحکام این مواد در دمای محیطی خواهد شد. از آنجایی که این ظروف پس از یک بار استفاده دیگر قابل استفاده نخواهند بود و به عنوان زباله باید دور ریخته شود، روزانه با حجم بسیار زیادی از این مواد پلاستیکی در دنیا اطرافمان روبه رو خواهیم بود. حجم زیاد این مواد و از طرفی تجزیه ناپذیر بودن آن ها سبب شده است که این مواد برای میلیون ها سال نتوانند در طبیعت تجزیه شوند و شالوده خود را حفظ خواهند کرد. به همین علت بسیاری از دانشمندان و طرفدارن محیط زیست استفاده از مواد یکبار مصرف پلاستیکی را برای سلامتی انسان و محیط زیست خطرناک تلقی کرده اند.

تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

آنچه مسلم است این موضوع می‌باشد که حذف ظروف یک بار مصرف از زندگی تا حد زیادی غیر ممکن به نظر می‌رسد آن هم در صورتی که بسیار از فرآیندها و کارهایی که امروزه انجام می گیرد در جهت سهولت و کاهش زمان و به نوعی کمک به انسان می‌باشد. در هر صورت یافتن یک جایگزین مناسب برای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی کاربردی ترین راه حل ممکن به نظر می‌رسید.

ظروف گیاهی یکبار مصرف با یک فناوری جدید از ماده ای با نام اختصاریPLA تشکیل می شود. این ماده در واقع از گروه مواد پلی استری می‌باشد که در بسیاری از دانه های گیاهی نظیر ذرت یافت می‌شود. این مواد را با توجه به منطقه‌ از مواد خاص موجود در آن جا استخراج می کنند. به طور مثال در کشورهای آمریکای لاتین از ذرت و در آسیای میانه از نشاسته و نیشکر به دست خواهد آمد. این ظروف با توجه به اینکه از مواد نشاسته مانند و سلولزی طبیعت به دست می‌آیند مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را نخواهد داشت و به سرعت در طبیعت بازیافت خواهند شد. از این ظروف می‌توان بعد از استفاده، در غذای دام استفاده کرد و در غیر این صورت نهایتا تا شش ماه این مواد در محیط تجزیه خواهند شد. از نظر وزن نیز ظروف یکبار مصرف گیاهی بسیار سبک تر از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می‌باشند. این ظروف قیمتی ارزانتر و مناسب تر از ظروف پلاستیک نیز دارا هستند.
علاوه بر داشتن علم و فناوری برای تولید مواد یک بار مصرف گیاهی هزینه های لازم برای شروع و راه اندازی خط تولید این محصولات تا حدی بالا است. اما امید آن است که در آینده ای نزدیک با تولیدانبوه ظروف یکبار مصرف گیاهی گام مثبتی در راستای کمک به سلامت انسان و بهداشت محیط زیست برداشته شود.
در کنار کشورهای پیشرفته جهان هم چون آمریکا که از سال 1970 به بعد برای تولید مواد گیاهی یک بار مصرف اقدام کرده است، ایران نیز توانسته است به فناوری ساخت و تولید محصولات گیاهی یک بار مصرف دست پیدا کند و یکی از پیشروترین کشورهای منطقه در این زمینه باشد.

نوشتن دیدگاه