مواد اولیه ظروف یکبار مصرف گیاهی

استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل آثار مخرب محیطی و سلامتی شکل نگران کننده ای به خود گرفته است. ایران به عنوان یکی از کشورهایی که در استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی رتبه بالایی دارد، شناخته می شود. امروزه تلاش هایی برای جایگزین کردن مواردی مانند ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای ظروف پلاستیکی انجام شده است. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارای مزایایی می باشند که از هر جهت استفاده از آن ها به جای ظروف پلاستیکی توصیه خواهد شد. برای اطلاع از قیمت نمایندگی ظروف گیاهی یکبار مصرف در بازار به فروشگاه اینترنتی آرمانی مراجعه نمایید.

مواد تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف پلاستیکی از به هم فشردن انواعی از مونومر های شیمایی کربن دار حاصل می شوند. فشرده سازی مونومرها باعث به جود آمدن پلی مرهایی می شود که مواد اولیه ساخت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می باشند. این پلی مرها دارای مقاوت پایینی در برابر حرارت می باشند و پس از ریختن غذای گرم در آن ها می توانند در اثر حرارت ترکیبات خود را درون مواد غذایی آزاد کنند. در مورد ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز فشرده سازی مونومر و تولید پلی مر مد نظر است. اما تفاوت این است که در ساخت مواد اولیه ظروف یکبار مصرف گیاهی، مونومر و پلی مر کاملا گیاهی می باشند. پلی مرهای استفاده شده در این نوع از ظروف مربوط به گیاهانی هم چون نشاسته و گندم و ذرت می باشند. پلی مرهای ذخیره ای در این نوع از گیاهان به شکل نشاسته و پلی مرهای ساختاری به شکل سلولز وجود دارند. از این پلی مرها می توان به عنوان ماده اولیه ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کرد. اما این نوع از پلی مرها به تنهایی نمی توانند استحکام و مقاومت لازم را داشته باشند از این رو برای اشباع کردن زنجیره کربنی این نوع از پلی مرها از اسیدهای چرب کاملا گیاهی استفاده می شود. این نوع از اسید های چرب علاوه بر اینکه مقاومت پلی مرهای یاد شده را بالا خواهند برد سبب می شوند که این ظروف دارای خاصیت آبگریز شدن بشود و به راحتی با مواد غذایی آبدار و لعاب دار واکنش ندهد. برای بالا بردن خاصیت آبگریزی این نوع از ظروف گیاهی می توان از مواردی مانند موم، عسل،گلوتن و ... در ترکیبات آن ها استفاده نمود.

مواد تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی فاقد مشتقات نفتی

در واقع در هیچ قسمتی از ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد و مشتقات نفتی استفاده نخواهد شد و تمام ترکیبات این نوع از ظروف کاملا طبیعی، گیاهی و ارگانیک خواهد بود. البته در خرید این نوع از ظروف باید به اصل بودن این نوع از ظروف توجه نمود چرا که ممکن است نمونه های غیر اصل و تقلبی آن ها را در بازار یافت. ظروف یکبار مصرف گیاهی اصل دارای سطحی کاملا صاف و یکدست می باشد و بر سطح خود فاقد لکه و یا تیرگی می باشند. ظروف یکبار مصرف گیاهی در زمان کوتاهی می توانند تجزیه شوند و به محیط بازگردند. این بازه زمانی از سه تا شش ماه متغیر خواهد بود.
امروزه از این ظروف به طور گسترده ای در رستوران ها، بیمارستان ها، ادرات و .. استفاده می شود. همچنین این ظروف دارای استاندارای لازم بهداشت و سلامت می باشند.

نوشتن دیدگاه