تاریخچه بسته بندی مواد غذایی

درباره تاریخچه مواد غذایی می توان به این نکته توجه نمود که در ابتدا نیازی به بسته بندی مواد غذایی نبوده است چرا که همه مواد غذایی مورد استفاده در کمترین زمان ممکن مورد استفاده قرار می گرفتند.

بسته بندی مواد غذایی در قدیم

در زمان های قدیم مواد غذایی با توجه به نوع اقلیم و نوع منطقه تعیین می شد و مورد استفاده قرار می گرفت. افرادی که منطقه جغرافیایی خود را تغییر می دادند مواد غذایی مورد استفاده خود را نیز بر اساس نوع منطقه عوض می کردند.

پس از مدتی بنا به ذائقه افراد مجبور شدند تا برخی از مواد را از منطقه ای جمع آوری کنند و به مناطق دیگر ببرند. در واقع این کار باعث شد که اولین نوع از بسته بندی مواد غذایی که بیشتر شامل انواع صدف ها،برگ ها و یا پوست حیوانات شکل بگیرد. بسته بندی مواد غذایی مانند دوغ، شیر، ماست و دیگر مواد غذایی مایع با استفاده از پوست حیوانات انجام می شد. شاخ برخی از حیوانات که بزرگ و قابل ذخیره مواد غذایی می باشند برای ذخیره برخی مواد مانند محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می گرفت.

بسته بندی مواد غذایی در قدیم

بسته بندی مواد غذایی با پیشرفت صنعت

به مرور زمان و با ایجاد انقلاب صنعتی در قرون وسطی، می توان آن را نقطه عطفی برای بسته بندی مواد غذایی دانست. از عواملی که باعث شد در صنعت بسته بندی تغییراتی به وجود آید نیاز بشر به انواع و اقلام مواد غذایی و پیشرفت بازرگانی و تجارت مواد غذایی بوده است. به مرور زمان صنعت بسته بندی دارای یک جریان مستقل شد و با استفاده از آن توانستند انواع مواد غذایی را به مدت بیشتری نگهداری کنند و آن ها را به سایر نقاط جهان ارسال نمایند. استفاده از انواع فلزات به عنوان مواد اولیه ای که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شد باعث شد که بعدها فلزات به عنوان مواد اولیه ظروف فلزی نیز مورد استفاده قرار گیرند. نخستین کارخانه های کاغذ سازی در اواسط قرن ششم توسط چینی ها در شهر سمرقند تاسیس شد که در آن از پاپیروس به عنوان کاغذ بسته بندی استفاده می شد. در جنگ جهانی دوم استفاده از موادی نظیر شیشه برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفت. شیشه به عنوان یکی از موادی که می تواند سلامت مواد غذایی را تامین کند هنوز هم مورد استفاده است. به مرور استفاده از مواد پلی مری مانند پلی اتن نیز تاثیر بسزایی در صنعت بسته داشت. امروزه استفاده از این نوع مواد بسته بندی باعث شده که هزینه های لازم برای بسته بندی مواد غذایی کاهش یابد اما استفاده از مواد پلی مری پلاستیکی ممکن است برای محیط زیست و سلامت انسان تهدیدی باشد. مواد پلاستیکی و نایلونی برای انواعی از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه جایگزین هایی مانند ظروف بسته بندی گیاهی می تواند جایگزین مناسبی برای این نوع از ظروف بسته بندی باشد.
به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور استفاده از موادی که کمترین آسیب را به محیط زیست، مواد غذایی و سلامت انسان می زنند، جایگزین انواع ظروف پلاستیکی بسته بندی مواد غذایی شوند.

نوشتن دیدگاه