تفاوت ظروف pp و ps

ظرف های یکبار مصرف به طور معمول از دو جنس پلی پروپلین و پلی استایرن تولید می شوند، هر دو این ترکیبات رنگی شفاف دارند و با توجه به نیاز می توان آن ها را رنگی یا مات کرد، از نظر مقاومتی ظروف پروپلینی دارای مقاومت بیشتری هستند در نتیجه بیشتر مورد توجه واقع شده اند اما از ظروف پلی استایرن در صنایع غذایی و بسته بندی بیشتر استفاده می شود زیرا انعطاف پذیری بالاتری دارد. البته باید به این نکته توجه کرد که غذاهای گرم یا چرب را نباید در این ظروف ریخت و از ظرف های فودگرید که نشان آن قاشق و چنگال کوچکی در زیر یا روی بسته بندی است استفاده کنید.به طور کلی بهتر است از ظروف یکبار مصرف برای آب و غذاهای خنک استفاده کنید و از ظروفی که فودگرید نیستند به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا مواد خوراکی داغ در تماس با این ظروف سبب مهاجرت ترکیب های شیمیایی سمی و سرطان زا به مواد غذایی می شوند و سلامت افراد را به خطر می اندازد.

ویژگی های ظروف pp یا پلی پروپلین

ظروف پلی پروپیلنی به صورت شیشه ای و نیمه شفاف می باشند و این قابلیت را دارند که با هر رنگی تولید شوند، استحکام این ظروف نسبتا کم می باشد اما در حد قابل قبولی است که از نظر شکنندگی بسیار نرم بوده و در صورت مچاله کردن کامل نمی شکند و بدون ترک به شکل اول خود برمی گردد. یکی از نکات مثبت این ظروف عدم وجود ماده استایرن در ترکیب اصلی خود می باشد، استایرن ماده ای سمی است که در ترکیب برخی از مواد پلاستیکی موجود است و در اثر حرارت دیدن به مواد داخل ظروف نفوذ کرده و با آن ها ترکیب می شود. این ماده پلیمری در برابر گرما و شرایط محیطی مقاوم است و جزو تنها ظروفی می باشد که در تمام جهان مشکل بهداشتی ندارد. از مواد پلی پروپیلنی در صنایع تزریقی و برای تولید ظروف دربدار آشپزخانه که قابلیت استفاده در ماکروویو را دارند، نیز استفاده می کنند به طور کلی چند سالی است که استفاده از این ظروف به صورت تصاعدی بالا رفته و تقاضای مشتریان برای مصرف این ظروف بیشتر شده. از ویژگی های ظرف غذا PP یا پلی پروپلین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در برابر مایعات داغ
  • عدم تغییر شکل در اثر تغییرات دما
  • قیمت پایین مواد اولیه
  • امکان تولید انواع ظروف با اشکال و زوایای خاص
  • عدم وجود پلی استایرن در ترکیبات سازنده
  • امکان تولید در تیراژ بالا
  • انعطاف پذیری بالا
  • حمل و بارگیری آسان با کمترین آسیب

ویژگی های ظروف pp یا پلی پروپلین

ویژگی های ظروف ps یا پلی استایرن

پلی استایرن تقریبا شفاف بوده و شفافیتی شبیه به شیشه دارد. این ظروف شکنندگی آسانی دارند و در وسایلی مانند شمع، ظروف مواد غذایی و... از آن ها استفاده می شود. اولین ظروف یکبار مصرف از این جنس تولید شده اند و در دو نوع هایمپک و کریستالی موجود می باشند. ظروف پلی استایرنی هایمپک رنگی سفید مات دارند که بسیار نرم و انعطاف پذیرند و در بسته بندی صنایع لبنی کاربرد بسیاری دارند اما ظروف پلی استایرن کریستالی همان طور که از نامشان مشخص است رنگی شیشه ای دارند و برای تولید ظروف یکبار مصرف شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند، این ظروف بسیار شکننده هستند و در صورت فشار ترک خورده و می شکنند به همین دلیل خیلی مناسب بسته بندی ها نیستند و عمدتا برای مایعات از آن ها استفاده می شود.
در بحث سرطان زا بودن ظروف یکبار مصرف، ظروف غذا یکبار مصرف PS یا پلی استایرن حرف اول را می زنند زیرا در برخورد با مواد و مایعات داغ فوری مواد سمی استایرن را آزاد می کنند که با مواد داخل ظرف ترکیب شده و به سادگی سبب بروز سرطان در افراد می شود، از این رو ظروف یکبار مصرف پلی پروپلینی سلامت و کاربرد بیشتری دارند.

نوشتن دیدگاه