Pet چیست

پلی اتیلن ترفتالات نوعی از پلیمر است که به نام پت معروف می باشد از این مواد برای تولید الیاف پلی استر، رزین بطری، فیلم و رزین های پلی استر مهندسی استفاده می کنند اما در ایران بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی و ظروف یکبار مصرف از آن ها استفاده می شود، این نوع پلیمر دارای مقاومت بالایی در برابر شکستگی، دما و نفوذ گاز است، وزن کمی دارد همچنین نسبت به دیگر مواد پلاستیکی دارای قیمتی ارزانی است و کاربرد گسترده ای دارند، پلی اتیلن ترفتالات با توجه به حجم زیاد وزن نسبتا کمی داشته اما فضای زیادی در هنگام حمل و نقل و دفن به خود اختصاص می دهد و تجزیه آن در طبیعت حدودا 300 سالی به طول می انجامد، این موضوع سبب شده اخیرا توجه بسیاری به بازیافت این بطری ها جلب شود.

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد:

استفاده از دستمال کاغذی تاریخ گذشته

ساختار پت چیست

پت حاصل از ترکیب اسیدترفالیک و اتیلن گلیکول به کمک گرما و کاتالیزور می باشد. پت پلیمری خطی و مقاوم در برابر حلال ها است. پت خواص شیمیایی و فیزیکی خاصی مانند استحکام مکانیکی بالا، شفافیت، نفوذناپذیری در برابر دی اکسید کربن، بی خطر بودن و ... دارد. به طور کلی این پلیمر در ساخت بطری نوشیدنی، فیلم عکاسی و الیاف به کار می رود و به دلیل اینکه در مزه اثری ندارد و پایداری که در برابر گرما دارد به عنوان بسته بندی مواد غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پت به صورت بیولوژیکی خنثی است و در صورتی که استنشاق شود یا بلعیده گردد، خطرناک نیست و با توجه به تحقیقات تغذیه ای که بر روی حیوات صورت گرفته هیچ مدرکی مبنی بر سمی و خطرناک بودن این پلیمرها یافت نشده و هیچگونه تاثیر منفی روی ژن ها نداشته. مطالعه بر روی منومرها و ترکیبات پت نشان می دهد که این مواد سمی نیست و هیچ تهدیدی برای انسان ها ندارد.

ساختار پت چیست

استفاده از پت

استفاده از بطری های تهیه شده از پت بسیار راحت است و به راحتی باز و بسته می شوند این پلیمر به صورت ذاتی خصوصیات پلاستیک های زیست تخریب را دارند و اگر دو سال در خاک دفن شود 30% آن ها تخریب می شود، پت قابل بازیافت است و پس از انجام فرایند بازیافتی می توان دوباره از آن استفاده کرد. پت درصد وزنی کمی دارد و حدود 7% از کل ضایعات پلاستیکی را شامل می شود اما به دلیل چگالی کم 30% حجم ضایعات را در بر می گیرد که چیزی معادل 800 کیلوگرم زباله در هر مترمکعب است. این پلیمرها توسط واکنش بین الکل ها و اسیدها در کنار کاتالیست فلزی، تولید می شوند. مرحله پلیمریزاسیون پت واکنشی تغلیظی و کلیدی می باشد که در آن طی واکنش مولکول ها، آب آزاد می شود، همچنین واکنش دوم دیگری در فاز جامد رخ می دهد. زمانی که به پت حرارت بالاتر از 72درجه سانتی گراد داده شود از حالت سخت شیشه ای که دارد به فرم الاستیکی تغییر شکل می دهد و زمانیکه زنجیره های مولکولی پلیمر کشیده شده و در یک سو قرار می گیرند پلیمر به فرم رشته ها در دو جهت به شکل فیلم یا ورقه در می آید و اگر به سرعت مواد مذاب را سرد کنید حالت کشش نگه داشته می شود و زنجیره ها به صورت جهت دار منجمد می شوند. شما عزیزان می توانید برای تهیه ظروف یکبار مصرف PET به فروشگاه اینترنتی آرمانی مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه