شستن دستکش یکبار مصرف

امروزه استفاده از دستکش های یکبار مصرف در تمام صنایع و مشاغل نقش بسزایی را اعمال می کند. این دستکش ها عموما برای جلوگیری از انتقال آلودگی به دست و بدن مورد استفاده قرار می گیرند. انواع دستکش یک بار مصرف در اندازه ها و ضخامت های متفاوتی تولید می شوند. جنس این دستکش ها با توجه به کاربردی که خواهند داشت نیز متفاوت خواهد بود.

انواع کاربرد دستکش یکبار مصرف

  • دستکش های معاینه: این نوع از دستکش ها اغلب در بسته های 100 عددی که شامل 50 جفت می باشند ارائه می شوند. دستکش های معاینه در دو نوع استریل و غیر استریل به بازار عرضه می شوند.
  • دستکش جراحی: برای انجام جراحی معمولا از دستکش های لاتکش استفاده خواهد شد. انواع دیگری از دستکش های یک بار مصرف مانند دستکش وینیل، نیتریل، پلیاتین و ... نیز برای جراحی استفاه می شود.
  • دستکش های یکبار مصرف معمولی: این دستکش ها را می توان از همه فروشگاه ها تهیه کرد. استفاده از این دستکش ها در تمام موارد و مصارف روزانه مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا دارای بافت بسیار ضعیف تری نسبت به انواع قبل می باشند.
  • از انواع دستکش یکبار مصرف می توان در موارد دیگری غیر از موارد معین شده استفاده کرد. برای مثال استفاده از دستکش لاتکس برای مصارف خانگی نیز متداول است. آن چه در مورد انواع دستکش اهمیت دارد این است که ضخامت هر کدام از انواع دستکش یکبار مصرف ممکن است در هر قسمت آن متفاوت باشد.

انواع کاربرد دستکش یکبار مصرف

آیا می توان دستکش های یکبار مصرف را شست و شو داد

برای استفاده از دستکش های یکبار مصرف شست و شو را می توان در مواردی محدود در نظر گرفت. برخی از پزشکان برای انجام اعمال مربوط به پزشکی از دستکش های استریل و مخصوص پزشکی استفاده می کنند. عوض کردن این نوع دستکش ها در برخورد با هر وسیله یا هر بیمار میسر نخواهد بود. به همین دلیل برای استفاده چند ساعته از یک دستکش، پزشک می تواند آن را چند بار ضد عفونی کند و از همان دستکش استفاده نماید. اما قابل توجه است که پس از خارج کردن دستکش از دست و گذشتن چند ساعت، دیگر آن دستکش قابلیت استفاده را نخواهد داشت و نباید آن را شست و شو داد. حتی در مصارف خانگی افرادی که اقدام به استفاده از انواع دستکش یکبار مصرف می نمایند اگر از دستکش های مخصوص پزشکی استفاده می کنند بهتر آن است که بعد از اتمام کار و وظیفه خود دستکش را دور اندازد و از شست و شو و استفاده مجدد آن اجتناب کنند. به دلیل بافتی که دستش های یکبار مصرف دارند شست و شوی آن ها باعث دفرمه شدن آن ها خواهد شد. دستکش یکبار مصرف خانگی را بعد از استفاده کوتاه مدت دور اندازید. این دستکش ها به دلیل بافت بسیار نازکی که دارد در اثر شست و شو پاره خواهند داشت. به دلیل شیوع بسیاری از بیماری های ویروسی و باکتریایی و تماس دستکش های یکبار مصرف با میکروارگانیسم ها توصیه آن است که بعد از استفاده دور انداخته شوند و مورد شست و شو قرار نگیرند.

نوشتن دیدگاه