بسته بندی

بسته بندی یکی از بخش های بسیار مهم در هر کارخانه و واحد تولیدی است که قصد عرضه محصولات خود را به شکل گسترده دارد. علاوه بر این بسته بندی به خریدار کمک می کند تا محصول شما را بهتر بشناسد و مجوز هایی مانند استاندارد های داخلی و بین المللی که محصول شما بر اساس آنها تولید شده است را بشناسند و بتوانند که به شما اطمینان کنند. اما کارکرد بسته بندی به همین موارد محدود نمی شود، امروزه بسته بندی شامل طراحی گرافیک و طراحی فیزیکی بسته بندی است که باعث می شود مشتریان به محصولات شما بیشتر توجه کنند و از طرفی فرق بین محصولات شما و سایر محصولات مشابه را راحت تر درک کند. همین موضوع باعث شده است که طراحی بسته بندی در بازار رقابتی این روزها، بخشی از کمپین بازاریابی برای فروش محصول باشد. در ادامه این مطلب از سایت آرمانی قصد داریم که موارد بیشتری را در خصوص موضوع بسته بندی با هم بررسی کنیم.

بسته بندی محصولات

بسته بندی محصولات با اهداف مختلفی انجام می شود که در ادامه تک‌تک آنها را با هم بررسی می کنیم:

  • ساده سازی: یکی از فواید بسته‌بندی برای محصول شما این است که می توانید عملیاتی مانند جابجایی، توزیع، نمایش محصول، فروش و استفاده مجدد را با استفاده از آن انجام دهید.
  • ایمنی: یکی از وظایف مهم بسته‌بندی این است که در زمان جابجایی و حمل و نقل محصولات، سالم ماندن آنها را برای ما تضمین می‌کند. به همین منظور باید برای محصولاتی که در دسته بندی های مختلفی قرار می‌گیرند پوشش مقاومتی مناسب در نظر گرفت تا علاوه بر کاهش آسیب‌های ناشی از حمل و نقل، از دستبرد زدن به محصولات نیز جلوگیری کند. یکی دیگر از فواید تامین ایمنی محصول به وسیله‌ی بسته بندی زمانی برای ما نمایان می شود که محصول مورد نظر از لحاظ امنیتی حساسیت بالایی دارد و به همین منظور از پوشش های مخصوص و همچنین لاک و مهر برای پلمپ کردن آن استفاده می شود.
  • سهولت در بازاریابی: زمانی که شما از بسته بندی های خلاقانه به همراه برچسب های جذاب که اطلاعات مفیدی را به مشتری می‌رسانند استفاده کنید، می توانید تاثیر بسیار مثبتی روی مشتریان خود بگذارید. در نظر داشته باشید که طراحی گرافیکی جذاب برای زیبا نمایش دادن محصول یکی از نقاط قوت محصول شما نسبت به سایر رقیبان تان به حساب می آید و باید به آن توجه ویژه داشته باشید.
  • دادن اطلاعات مفید به مشتری: بر روی بسته بندی باید اطلاعاتی که مربوط به نگهداری و نحوه استفاده از محصول هستند را ذکر کنید تا مشتریان شما برای استفاده و نگهداری از محصول به مشکل بر نخورد. از طرفی برای بعضی از محصولات شیمیایی و پزشکی شما باید دستورالعملی مربوط به دور انداختن بسته بندی در نظر بگیرید تا از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری کنید که البته برای محصولاتی با حساسیت بالا این یک اصل بسیار مهم می باشد.
  • ایجاد یک لایه محافظتی: بسته بندی ها به شما کمک می کند تا از محصول خود در برابر ورود گرد و خاک، اشعه ماورای بنفش، نفوذ آب و رطوبت، اکسیژن و… محافظت کنید. شما باید همیشه این اصل مهم را در نظر داشته باشید که یکی از ویژگی‌های اصلی هر بسته بندی عدم نفوذ پذیری آن است، چرا که این اصل به افزایش طول عمر محصول شما کمک می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که یکی از اصلی ترین وظایف بسته بندی حفظ کیفیت محصول شماست.
  • محافظت فیزیکی از محصول: بسته بندی مناسب به شما کمک می‌کند که از محصول خود در برابر عوامل فیزیکی مانند حرارت، فشار، لرزش، ضربه و… محافظت کنید. یکی از رایج ترین مواردی که حتماً با آن مواجه شده اید استفاده از نایلون حباب دار است که با ایجاد یک فاصله هوایی کمک می کند که تغییرات فیزیکی محیط بیرون به درون بسته بندی نفوذ نکند.

بسته بندی بطری جذاب

بسته بندی چیست

بسته بندی چیست؟ سوالی است که ممکن است در ابتدا فکر کنید که پاسخ آن را به صورت تمام و کمال می دانید، اما وقتی در خصوص تمام جوانب مربوط به بسته بندی اطلاعات مناسبی داشته باشید، می توانید تاثیر آن را بر روی کیفیت و همچنین فروش محصول خود احساس کنید. وظیفه اصلی بسته بندی این است که محصول شما را به مشتری بشناساند، از محصول مراقبت کندد و با استفاده از علم طراحی بسته بندی باعث شود که شما از نظر ظاهری از رقیبان خود پیشی بگیرید. در گذشته به دلیل نبود تکنولوژی مناسب، بسته بندی ها به شکل کاملاً ابتدایی انجام می شد و از آنجایی که بازار گذشته میزان رقابت کمتری نسبت به این روزها داشته، ظرف بسته بندی در مواردی شاید حتی احساس نمی شده است. اما این روزها با ظهور تکنولوژی های جدید و امکانات مدرن رقابت بر سر بسته بندی جذاب تر دربین تولید کنندگان شروع شده و هر روز شدت می یابد.

بسته بندی های مدرن

بسته بندی های مدرن که برای محصولات مختلف انجام می شود، با توجه به فاکتورهای مختلفی صورت می گیرد که در ادامه به بررسی این فاکتورها می پردازیم:

  • بسته بندی باید از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد.
  • یکی از ویژگی‌های مهم بسته بندی مناسب این است که در زمان حمل و نقل باعث ایجاد مشکل برای نیروی کار نشود.
  • بسته بندی باید طبق استاندارد های عمومی و تخصصی برای محصولات خاص انجام شود.
  • شکل ظاهری بسته بندی باید برای خریدار جذاب باشد.
  • حالت فیزیکی بسته بندی باید به گونه ای باشد که قرار گرفتن آن بر روی پالت ها در انبار و یا روی قفسه های فروشگاه به راحتی انجام شود.
  • در دنیای امروزی که بخش زیادی از عقل مردم به چشمشان است، باید بسته بندی خود را از لحاظ گرافیکی به گونه ای طراحی کنید که محصول شما با کیفیت و با ارزش به نظر برسد.

انواع بسته بندی کالا

انواع بسته بندی کالا را می توان از دیدگاه های مختلف بررسی کرد که در ادامه با هم به این موارد می پردازیم:

  • بسته بندی های کم هزینه و ساده بدون آب بندی: نمونه‌های مشابه این بسته بندی که در بازارها دیده اید می تواند شامل بسته بندی میوه جات در کارتون ها و یا سبد ها باشد.
  • بسته بندی کم هزینه و ساده با آب بندی عایق سازی: این نوع بسته بندی را برای محصولاتی نظیر چیپس و پفک دیده اید. همچنین برخی از حبوبات که به صورت بسته بندی عرضه می شوند نیز از این نوع بسته بندی استفاده می کنند.
  • بسته بندی های انجام شده با در نظر داشتن اولویت محافظت فیزیکی در برابر ضربه: به عنوان مثال از این نوع دسته بندی ها می توان به کارتون ها و محافظ های داخل آن که برای بسته بندی یخچال، فر و سایر وسایل خانگی استفاده می شوند، اشاره کرد.
  • بسته بندی های تخصصی با میزان حساسیت بالا: این نوع بسته بندی ها بیشتر برای مواد شیمیایی، داروها و سموم کشاورزی استفاده می شود ‌

بسته بندی اب میوه

خلاقیت در بسته بندی حبوبات

خلاقیت در بسته بندی حبوبات که توسط افراد شاغل در خانه و یا تولیدی های کوچک انجام می شود، امروزه یکی از فرصت‌های مناسب برای کسب درآمد است. برای انجام این کار شما در اولین قدم باید نسبت به گرفتن مجوز های لازم اقدام کنید که این موضوع می‌تواند کمی باعث زحمت شما شود، اما به محض گرفتن مجوزها و راه اندازی کسب و کار می توانید نتایج این زحمات را ببینید. از مزایای این کار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف بالا در زمان کاری
  • ریسک بسیار کم
  • سود نسبتاً زیاد، البته باید در نظر داشته باشید که برای به دست آوردن سود زیاد باید سخت تلاش کنید.
  • سرمایه اولیه کم

نکته‌ای که باید در همین ابتدا به یاد داشته باشید این است که این کسب و کار متقاضیان زیادی دارد و همین باعث به وجود آمدن رقابت شدید می‌‌شود. یکی از راهکارهای بسیار موثر ای که در پیش روی شما قرار دارد این است که از خلاقیت در بسته بندی حبوبات استفاده کنید تا از دید مشتریان بهتر از سایر رقبای خود به نظر برسید.

بسته بندی های خاص

بسته بندی های خاص و داشتن ایده های جذاب برای بسته بندی دقیقاً همان چیزی است که تولیدکنندگان محصولات امروز به دنبال آن هستند. به همین دلیل در ادامه این قسمت قصد داریم ایده های جذابی برای این که بسته بندی خاصی داشته باشید در اختیار شما قرار دهیم:

  • سعی کنید که بسته بندی شما نشان دهنده محتویات درون خود باشد. به عنوان مثال فرض کنید که شما بسته تولید آب پرتقال دارید، در چنین شرایطی اگر بتوانید بسته بندی محصولات خود را به شکل پرتقال در بیاورید، قطعاً این موضوع جذابیت بالایی برای مشتریان شما خواهد داشت.
  • بسته بندی های خود را با کیفیت بالا انجام دهید: این نکته بسیار مهم را هیچگاه فراموش نکنید که طراحی های گرافیکی با کیفیت که توسط طراحان با سلیقه انجام شده‌اند می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند.
  • بسته بندی شما می تواند یک ماکت کوچک از محصول درون آن باشد، البته پیاده‌سازی این ایده بستگی زیادی به ماهیت محصول شما خواهد داشت.
  • بسته بندی خود را کوچک و خوش دست طراحی کنید.
  • انگیزه استفاده از محصول را بر روی بسته بندی خود نمایش دهید. به عنوان مثال می توان از تصویر غذاهای پر رنگ و لعاب بر روی بسته بندی های روغنی یاد کرد.

بسته بندی خاص

بسته بندی ساده

بسته بندی ساده و به طور کلی استفاده از فاکتور سادگی در طراحی بسته بندی می تواند برای شما به عنوان یک مزیت بسیار مهم در نظر گرفته شود. اما این نکته بسیار مهم را نباید فراموش کنید که سادگی بیش از حد ممکن است باعث به چشم نیامدن محصول شما شود و نتایج نامطلوبی را برای شما در پی داشته باشد. یک مثال بسیار قوی در مورد بسته بندی ساده محصول می تواند مربوط به محصولات شرکت اپل باشد. زمانی که شما به بسته بندی های انجام شده توسط شرکت اپل نگاه می کنید، هیچ مولفه‌ی خاصی که باعث حیرت شما شود نخواهی دید، اما با این وجود نمی توانید دست از نگاه کردن بسته بندی های زیبایی این محصولات بردارید.

نوشتن دیدگاه