بازیافت پلاستیک

بازیافت پلاستیک یکی از موضوعاتی است که این روزها دارای اهمیت زیادی می باشد، چرا که سالانه میلیون ها تن زباله پلاستیکی تولید و در زباله دان های شهری اقیانوس ها و… ریخته می شود. این در صورتی است که پژوهشگران طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که می توان تا سقف ۱۷۶ میلیارد دلار از بازیافت زباله های جامد پلاستیکی در کل جهان سود کسب کرد. این در صورتی است که آمریکا با میانگین تولید ۱۵۰ میلیون تن ضایعات پلاستیکی، فقط ۹۰ درصد این مقدار را بازیافت می کند و کشورهای پیشرفته اروپایی که در این زمینه پیشگام هستند، توانسته‌اند تا ۳۰ درصد زباله های جامد پلاستیکی را بازیافت کنند. در ادامه این مطلب از سایت آرمانی قصد داریم بیشتر در مورد بازیافت پلاستیک با شما صحبت کنیم.

بازیافت پلاستیک در خانه

بازیافت پلاستیک درخانه ممکن است با توجه به آمار و ارقامی که در قسمت بالا در اختیار شما قرار دادیم، یک کسب و کار پر سود و جالب به نظر برسد. اما شما باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که بازیافت ضایعات پلاستیکی از بازیافت سایر زباله ها مانند کاغذ می‌تواند دشوارتر باشد. چرا که وقتی شما قصد بازیافت ضایعات پلاستیکی را دارید باید آنها را به صورت جداگانه و با توجه به ماهیت هر قطعه پلاستیک، انجام دهید. در غیر این صورت به دلیل مساوی نبودن دمای ذوب قطعات جامد پلاستیکی مختلف، شما به مشکلات زیادی بر خواهید خورد. در ضمن وقتی صحبت از بازیافت پلاستیک به میان می آید شما باید علاوه بر ذوب کردن این ضایعات به فکر ساختن محصول جدیدی با آنها باشید.

بازیافت پلاستیک بطری

سرمایه اولیه بازیافت پلاستیک

سرمایه اولیه بازیافت پلاستیک با توجه به اهدافی که شما دنبال می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال شما می توانید یک کارگاه تولیدی کوچک با تعداد نیروی کار کم احداث کنید و محصولات خروجی شما از این کارگاه به گونه ای باشند که برای تولید آنها نیازی به دستگاه های پیشرفته و گران قیمت نداشته باشید؛ طبیعی است که در چنین شرایطی شما نیاز به سرمایه اولیه زیادی برای راه اندازی کسب و کار خود در خصوص بازیافت پلاستیک نخواهید داشت. اما اگر اهداف بزرگتری را در سر دارید که نیازمند نیروی متخصص، دستگاه های پیشرفته و مکان مناسب و بزرگتری است، طبیعی است که سرمایه اولیه مورد نیاز برای انجام این کار افزایش یابد.

کارخانه بازیافت پلاستیک

کارخانه بازیافت پلاستیک در صورتی که با استفاده از تکنولوژی‌های روز تجهیز شده باشد، نیاز به مصرف انرژی کمتری دارد. چرا که در روش های مدرن با استفاده از مواد شیمیایی عملیات بازیافت ضایعات پلاستیکی را انجام می دهند. استفاده از مواد شیمیایی یکی از روش های جدید برای بازیافت پلاستیک است که امروزه در کشورهای پیشرفته جایگاه بسیار خوبی دارد. از طرفی استفاده از چنین امکاناتی به شما کمک می کند که برای ذوب کردن پلیمر های سخت کمتر به مشکل بر بخورید. البته باید این نکته بسیار مهم را در نظر داشت که استفاده از مواد شیمیایی برای بازیافت پلاستیک نیاز به رعایت نکات ایمنی جدید و همچنین استفاده از نیروی کار دارای تخصص لازم میباشد.

بهترین روش بازیافت پلاستیک

بهترین روش بازیافت پلاستیک این است که شما علاوه بر استفاده از امکانات مدرن و به روز، از روشهای تفکیک ضایعات پلاستیکی استفاده کنید. در صورتی که عملیات تفکیک زباله های پلاستیکی به درستی انجام نشود در زمان ذوب کردن قطعات پلاستیک، مایع به دست آمده شما همگن و یک دست نمی شود. همین موضوع باعث پایین آمدن کیفیت پلاستیک ذوب شده شما خواهد شد و نمی توانید بازخورد مناسبی از آن بگیرید. البته ناگفته نماند که محققان به تازگی توانستند جایگزین‌های متمرکزی پیدا کنند که ترکیب کردن انواع مختلف پلاستیک را در زمان بازیافت آسان کند. این مواد که به آنها سازگار کننده یا Compatibilizer گفته می شود به شما این امکان را می دهند تا بتوانید مواد پلاستیکی مختلف را به صورت دسته جمعی بازیافت کنید.

بازیافت  ضایعات پلاستیکی

خط کامل بازیافت پلاستیک

خط کامل بازیافت پلاستیک شامل مراحلی می شود که از ورود ضایعات پلاستیکی به کارخانه و انجام مراحل مربوط به بازیافت و تولید محصول جدید، انجام می گردد. در ادامه این مراحل را با هم بررسی می کنیم:

  • ورود ضایعات پلاستیکی به کارخانه
  • قرار گیری زباله های پلاستیکی روی نوار نقاله
  • جدا کردن پلاستیک ها با جنس مخالف
  • تفکیک پلاستیک ها بر اساس جنس پلاستیک
  • تفکیک زباله های دیگر مانند شیشه، چوب و فلز
  • انجام مرحله اول شستشو
  • آسیاب کردن و خرد کردن ضایعات
  • انجام مرحله بعد جداسازی بر اساس چگالی ضایعات
  • شست و شو به وسیله آب گرم: البته باید در نظر داشته باشید که این روش همیشه و برای همه ضایعات پلاستیکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • آبگیری بعد از شست و شو
  • خشک سازی
  • تولید گرانول که همان قطعات پلاستیکی می باشد که بعد برای ذوب کردن و تولید محصولات دیگر از آن استفاده می شود.

دستگاه بازیافت پلاستیک خانگی

دستگاه بازیافت پلاستیک خانگی معمولاً یک دستگاه خرد کن پلاستیک ساده است که می توانید ضایعات پلاستیکی را ابتدا جداسازی، و سپس درون این دستگاه بریزید تا خرد کند. در صورتی که شما بخواهید از این پلاستیک های خرد شده و آماده ذوب کردن برای ساخت وسایل پلاستیکی استفاده کنید، باید هزینه های مربوط به خرید سایر دستگاه ها برای ذوب سازی پلاستیک و همچنین قالب های لازم برای تولید محصولات پلاستیکی جدید را بپردازید و از طرفی فضای کافی برای انجام چنین فعالیت‌هایی داشته باشید تا به مشکل بر نخورید. تفاوت دستگاه خردکن پلاستیک خانگی نمونه های صنعتی و بزرگ آن این است که حجم این دستگاه کوچک تر است و شما می توانید در خانه خود از آن استفاده کنید. آرمانی به عنوان یکی از مراکز پخش کیسه زباله، محصولات خود در این دسته را با قیمت مناسب در کیفیت بالایی به دست مصرف کنندگان می رساند.

نوشتن دیدگاه