قالب ظروف یکبار مصرف

امروزه ظروف یکبار مصرف نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کند. به کمک این ظروف به راحتی می توان مهمانی ها، مجالس و ... را برگزار کرد، اما زمانی از چنین راحتی برخوردار می شوید که ظروف یکبار مصرف با کیفیتی تهیه کنید. در ساخت و تولید ظروف و انواع سفره یکبار مصرف فاکتورهای بسیاری دخیل هستند، یکی از این فاکتورها قالب ظروف یکبار مصرف است. اما قالب های ظروف یکبار مصرف چیست؟ انواع آن شامل چه قالب هایی می شود؟ و نحوه تولید آن چگونه است؟ برای رسیدن به پاسخ تمامی این سوال ها از شما دعوت می کنیم که ما را تا پایان این مطلب از سایت آرمانی 724 همراهی نمایید.

قالب ظروف یکبار مصرف چیست؟

برای تشکیل و تولید ظروف یکبار مصرف به قالب نیاز است. در واقع قالب ها در شکل گیری ظروف نقش دارند. قالب های ظروف یکبار مصرف در انواع مختلفی ساخته می شوند. برخی از این قالب ها به صورت یک تکه و برخی دیگر حاوی قطعات مختلفی هستند.

قالب ظروف یکبار مصرف چیست؟

انواع قالب ظروف یکبار مصرف

قالب ها بر حسب فاکتورهای متعددی دسته بندی می شوند. یکی از این فاکتورها ماده تشکیل دهنده ظروف است. در واقع قالب ها بر حسب ماده تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف در انواع مختلفی تولید می شوند. انواع قالب ظروف یکبار مصرف بر حسب متریال تشکیل دهنده ظرف ها به شرح زیر هستند:

1. قالب ظروف PP

2. قالب ظروف PS

3. قالب ظروف PVC

4. قالب ظروف PET

قالب ظروف یکبار مصرف در 3 مدل و نوع طراحی و تولید می شوند که عبارت هستند از:

1. قالب های نیمه فرمینگ که برای تولید ظرف های یکبار مصرف پلی استایرنی از آن ها استفاده می کنند.

2. قالب های ترموفرمینگ که علاوه بر ظروف پلی استایرنی برای ظروف یکبار مصرف با جنس پلی پروپیلن نیز کاربرد دارند. این قالب ها برای تولید ظروف، تحت فشار پرس ترموفرمینگ تک پرسه قرار می گیرند.

3. قالب های وکیوم فرمینگ که به صورت سه یا دو تکه طراحی می شوند. این قالب ها در پرس های وکیوم فرمینگ طی دو یا 3 مرحله قرار می گیرند که در مرحله اول قالب ظروف فرم می بینند و در مرحله دوم سوراخ کاری یا پانچ می شوند. مرحله آخر نیز برش ظروف است. در این مرحله ظروف از ورق اصلی برش می خورد و جدا می شود. از این قالب ها برای تولید ظروف یکبار مصرف از جنس PET وPVC استفاده می کنند. همچنین این قالب ها برای تولید ظروف با ارتفاع محدود کاربرد دارند.

انواع قالب ظروف یکبار مصرف

نحوه تولید قالب ظروف یکبار مصرف

برای ساخت و تولید قالب های ظروف یکبار مصرف از تیغ هایی استفاده می شود. این تیغ ها وظیفه برش دارند. برش ظرف ها پس از فرم گرفتن توسط تویی انجام می شود. این تیغ ها با عنوان تیغ نر و ماده در هر دو قالب PS و قالب PP موجود هستند. تیغ های برش ظروف از جنس فولاد آلیاژی SPK ساخته می شوند. همچنین جنس صفحات قالب یکبار مصرف از جنس آهن معمولی با گرید ST37 است.

تویی نیز از جنس آلومینیوم تهیه می شود که طراحی آن بر حسب نوع ظرف است. آلومینیوم منجر به ایجاد ظروف با سطح صاف می شود. از این رو از این فلز برای تهیه تویی استفاده می کنند. برای فرم دهی بهتر ظروف یکبار مصرف با جنس PS و PP در انتهای قالب ها حفره های ریزی به قطر پنج هم قرار دارد.

همچنین در تهیه قالب های ظروف یکبار مصرف، از پلی آمیدها در تویی بهره می گیرند، چرا که این پلیمر منجر به فرم دهی بهتر ورق های الاستیکی می شود. ابعاد قطعات با توجه به فرم تویی اندازه گیری خواهد شد.

انواع قالب ظروف یکبار مصرف

کفی های تویی آلومینیومی از دیگر قطعاتی هستند که در ساخت قالب یکبار مصرف از آن ها استفاده می کنند. هدایت ظرف تولید شده به بیرون قالب به وسیله این کفی ها صورت می گیرد. در واقع کفی های تویی در کف ظرف قرار خواهند گرفت. این قطعات به طور مداوم با تلورانس مشخص در جهت عمودی حرکت می کنند. 

در ساخت قالب PS و  قالب PP، هندسه تیغ ها را بر حسب فرم تویی ها طراحی می کنند. تویی ها در تیغه های نری قرار می گیرند که پس از فرم گیری توسط ضرب پرس بریده خواهند شد. در وهله آخر پس از ماشین کاری تیغ های نرگی و مادگی در عملیات سخت کاری قرار خواهند گرفت که درجه سختی آن ها بین 57 تا 60 راک ول است. 

کلام آخر

قالب ظروف یکبار مصرف نقش مهمی در طراحی و تولید ظروف یکبار مصرف دارند. به همین خاطر کارخانه آرمانی 724 با به کارگیری خبره ترین مهندسان و طراحان، قالب های استانداردی را برای تولید ظروف یکبار مصرف تولید کرده است. برای اطلاع از محصولات این کارخانه می توانید به فروشگاه اینترنتی آن مراجعه نمایید. این فروشگاه علاوه بر فروش اینترنتی به صورت حضوری نیز محصولاتش را به فروش می رساند. 

 

نوشتن دیدگاه

سوالات متداول قالب ظروف یکبار مصرف

قالب ظروف یکبار مصرف در چند گروه دسته بندی می شوند؟

قالب ظروف یکبار مصرف را بر اسا فاکتورهای متعددی می توان دسته بندی کرد. از آن جمله می توان به دسته بندی بر اساس جنس ظرف، ابعاد، یک تکه با چند تکه بودن و .... اشاره نمود.

قالب های ترموفرمینگ برای تولید په نوع از ظروف یکبار مصرف استفاده می شوند؟

از قالب های ترموفرمینگ برای تولید ظروف پلی استایرنی و پلی پروپیلن استفاده می شود.