گرانول

گرانول به نوعی ساختار گفته می‌شود که در پلیمرها وجود دارد و به صورت دانه دانه می باشد که کاربرد گسترده ای در تولید انواع مواد پلاستیکی می‌تواند داشته باشد. شکل ظاهری گرانول به صورت دانه های گلوله ای پلاستیکی هستند که ساختار مولکولی آنها می تواند از ترکیب چند نوع پلاستیک باشد، پس به این صورت می توان نتیجه گرفت که گرانول صرفاً به قطعات پلاستیکی می‌گویند که در تولید سایر مصنوعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین استفاده گرانول در صنعت بازیافت ضایعات پلاستیکی برای تولید محصولات جدید می باشد، این نوع مواد را برای تولید قسمت‌های پلاستیکی دستگاه هایی مانند تلفن، لوازم التحریر و سایر مصنوعات پلاستیکی استفاده می‌کنند. نکته بسیار مهمی که در تولید گرانول باید در نظر داشت این است که تمام نکات و تمام دستورالعمل ها برای بازیافت و جداسازی ضایعات پلاستیکی را در مراحل اولیه باید رعایت کنید. همچنین این نکته بسیار مهم را باید در نظر داشته باشید که گرانولها با دمای ذوب مختلف هیچ گاه نباید با هم در یک دسته‌بندی قرار بگیرند، چون در هنگام ذوب سازی و تولید مجدد وسایل پلاستیکی به مشکل بر خواهید خورد. با توجه به حرفایی که زدی می توان به صورت ساده گفت که گرانول یکی از انواع پلاستیک نیست بلکه به شکلی از مواد پلاستیکی می گویند که به صورت دانه دانه می باشد و مجدداً باید آنها را ذوب کنید تا بتوانید فرم دهی مورد علاقه خود را روی آن ها پیاده سازی کنید.

گرانول بازیافتی

گرانول بازیافتی برای تولید پرده حمام، شیلنگ، سفره، ظروف پلاستیکی، گلدان، کاغذ دیواری و… استفاده می‌شود. همچنین بعضی گرانول ها که از جنس پلاستیک سخت می باشند در ساخت درزگیرها، در و پنجره، ناودان، اسباب بازی لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرند. دربین گرانولهای تولید شده به وسیله بازیافت از مواد خام، گرانول pvc یکی از پرکاربردترین ها میباشد که دارایی ویژگی های خاصی است. این ویژگیها باعث شدند که از این مواد در تولید عایق های سیم برق و کابل های فشار ضعیف مورد استفاده قرار بگیرند، چرا که مقاومت این نوع پلاستیک در برابر سایش و لحیم کاری بالا است و از طرفی از لحاظ اقتصادی برای تولید کنندگان به صرفه می باشد. نکته مهمی که در پایان این بخش باید در نظر داشته باشید این است که امروزه با توجه به پیشرفت صنعت بازیافت پلاستیک، شاهد بالا رفتن کیفیت گرانول بازیافتی شده ایم؛ به شکلی که با برخی از مواد اولیه پلاستیکی از لحاظ کیفیت برابری می کنند.

گرانول چیست؟

گرانول پلی اتیلن

گرانول پلی اتیلن همان ترکیب پلی اتیلن می باشد که به صورت دانه های گرانول در آمده و قابل استفاده است. پلی اتیلن ها از خانواده پلاستیک ها هستند که تفاوت هایی با سایر مواد پلاستیکی دارند، یکی از ویژگی های این نوع پلاستیک این است که وزن مولکولی آنها را می توان کنترل کرد و به این صورت با استفاده از آنها به عنوان مواد اولیه، مصنوعات پلاستیکی مختلفی را با آن ها تولید کرد. ساختار مولکولی پلی اتیلن به این شکل میباشد که یک زنجیره بلند از اتم های کربن پشت سر هم قرار گرفته و به هر اتم کربن دو اتم هیدروژن چسبیده است. این نوع گرانول ها در صنعت بازیافت نیز قابل تولید هستند و بسته به کیفیتی که فرایند بازیافت دارد می‌توانند کیفیت مختلف داشته باشند.

 گرانول پلی اتیلن چند رنگ

سود تولید گرانول

سود تولید گرانول می تواند بسیار بالا باشد البته این قضیه ارتباط مستقیمی به نحوه تولید گرانول و همچنین دستگاههای مورد استفاده برای این کار دارد. در ادامه این قسمت دو روش تولید گرانول را با هم مورد بررسی قرار می دهیم:

  • خط تولید گرانول خشک:

فرایند کار در این روش به این صورت می باشد که پلاستیک های خرد شده را پس از ذوب کردن در اکسترودر می ریزند و از صافی ها با سوراخهای ریز عبور میدهند تا مواد پلاستیکی یکدستی در آن طرف صافی داشته باشیم. همزمان با این روند پلاستیک های مذاب رد شده از صافی به وسیله تیغه هایی برش داده می شوند و سپس توسط مکنده ها به سمت لوله هایی هدایت می شوند تا در این مرحله سرد و خشک گردند. این دستگاه ها دارای مکانیسم پیچیده‌ای هستند و باید از طریق کنترل از راه دور هدایت شوند، به همین دلیل است که قیمت دستگاههای مورد استفاده و کل خط تولید گرانول در این روش بالا می رود.

  • خط تولید گرانول رشته ای:

ماشین آلات استفاده شده در تولید این نوع گرانول ساده تر هستند و معمولاً بیشتر شرکت های تولید گرانول در ایران از این دستگاه ها استفاده می کند. روند کار این دستگاه ها به این صورت است که پلاستیک بعد از ظهر شدن در دستگاه اکسترودر از صافی ها عبور می کند و به شکل رشته هایی از پلاستیک مذاب در می آید، در مرحله بعد این رشته ها از یک استخر آب عبور کرده و به یک دستگاه کوچک هدایت می‌شوند که وظیفه این دستگاه تکه تکه کردن آنهاست. این روش بسیار ساده تر از روش اول میباشد اما گرانول هایی که به این شکل تولید می شوند هیچ شباهتی به گرانول های تولید شده با مواد اولیه نو ندارند، چراکه خرده پلاستیک های زیادی در آن دیده می شود و همچنین دارای گوشه های تیز می باشند. از طرفی خط تولید گرانول رشته ای ثبات ندارد و این باعث می‌شود که شاهد قطع شدن رشته ها باشیم که برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در خط تولید باید دستگاه ها اپراتور تمام وقت داشته باشند.

نوشتن دیدگاه