چرا نباید از ظروف یکبار مصرف استفاده کنیم

با تولید ظروف یکبار مصرف بسیاری از افراد خیالشان از این بابت که دیگر نیازی به استفاده از ظرفهای چینی و ملامین نیست، راحت شد. در واقع خیلی از خانم ها و آقایان خانه از شستن ظروف به ستوه آمده و به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر این مسئله هستند. در واقع تولید ظروف یکبار مصرف هم با همین هدف انجام شد. اما به مرور زمان عوارض استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نمایان شد و بسیاری از پزشکان و محققان استفاده از آن را منع کردند. دلیل این امر هم وجود ماده های شیمیایی نظیر مونومر ها در این ظروف بود. مونومر ها سنتز هایی هستند که از مواد اولیه پلاستیکی ایجاد شده و در ساخت و تولید کالاهای پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند. البته این مواد شیمیایی در حالت عادی خطری برای انسان به همراه ندارند.
اما همانطور که می دانید مصرف غذاها باید به صورت داغ باشد و این امر موجب می‌شود تا آنها به راحتی آزاد شده و همراه با غذا وارد بدن انسان شوند. برای تهیه و خرید عمده ظروف یکبار مصرف می توانید به فروشگاه اینترنتی آرمانی مراجعه فرمایید.

عوارض مصرف غذا در ظروف یکبار مصرف

استفاده از ظروف یکبار مصرف احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش داده و می تواند مشکلات دیگری را برای سلامت انسان به وجود آورند. به طور کلی هرگز نباید ظروف یکبار مصرف را درون مایکروفر قرار داد. به ویژه غذاهایی که حاوی چربی و روغن هستند. زیرا گرما موجب می شود تا روغن داغ شده و موجب آزاد شدن مواد سم دیوکسین شود. سم دیوکسین می‌تواند منجر به بروز سرطان سینه در زنان شود.
ظروف یکبار مصرف شفاف به دلیل اینکه سطح و ضخامت نازکی دارند به راحتی در برابر حرارت آفتاب آسیب‌پذیر هستند. به طوری که مواد شیمیایی آنها آزاد شده و بدون آنکه با چشم غیرمسلح دیده شوند با غذا ترکیب و وارد دستگاه گوارش بدن میشوند. همچنین ظروف یکبار مصرف شفاف از نظر بهداشتی در سطح بسیار پایینی قرار دارند. املاح، میکروبها و گرد و غبار به راحتی به سطح این ظرف ها چسبیده و با غذا ترکیب می شوند.

عوارض مصرف غذا در ظروف یکبار مصرف

مزیت های استفاده از ظروف یکبار مصرف

عوارض ذکر شده فوق تنها مربوط به ظروف یکبار مصرف ضخیم و شفاف هستند. خوشبختانه پس از نمایان شدن عوارض متعدد ظروف یکبار مصرف، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا ظروف یکبار مصرف گیاهی و همچنین کاغذی را روانه بازار کنند. این امر موجب شد تا عوارض آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یابد. از مهم‌ترین مزایای ظروف یکبار مصرف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف انرژی بسیار کم برای تولید
  • قیمت ارزان
  • عدم نیاز به شستشو
  • دارای مقاومت بالا در برابر الکل
  • قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالا
  • شفاف بودن

مواد تشکیل دهنده ظروف گیاهی یکبار مصرف از نشاسته و ذرت بوده و مانند ظرف های بامبو هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند. ظروف گیاهی بر خلاف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که ۲۰۰ الی ۳۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند، تنها در ۶ ماه در طبیعت از بین می روند. محققان دریافتند که این مواد پس از تجزیه می توانند به عنوان هوموس های غیر سمی به عنوان کود در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.
ایران در بین کشورهایی که بیشترین استفاده را از ظروف یکبار مصرف دارند، جزو ۱۰ کشور نخست است. این در حالی است که کاستاریکا اولین کشوری در جهان بود که استفاده از پلاستیک های مصرف را به طور کامل منع کرد. به دنبال کاستاریکا کشورهای انگلیس و فرانسه نیز تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را ممنوع کردند. اما متاسفانه در ایران هنوز تولید ظروف یکبار مصرف شفاف با مواد شیمیایی، هنوز ادامه داشته که این امر می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت جامعه به وجود آورد. 

نوشتن دیدگاه