دود رنگی چیست

یکی از وسایل آتش بازی و نور افشانی دود رنگی می باشد که چند سالی ست جزء وسایل پرطرفدار آتش بازی محسوب می شود. همانطور که از نام آن معلوم است با روشن کرد آن دود غلیظ رنگی ایجاد می شود که در صحنه سازی و آتش بازی از آن استفاده می کنند. این وسیله رنگ های متنوعی دارد. از دود رنگی برای عروسی، جشن ها، مراسمات، عکاسی و فیلم برداری ها می توان استفاده کرد. مدت زمان سوخت مشعل دود رنگی حدودا 20-40 ثانیه هست. از دود رنگی برای مراسمات و جشن های باستانی مانند چهارشنبه سوری، اعیاد مختلف مثل عید نوروز و در مسابقات ورزشی نیز می توان استفاده کرد.

ساختار دود رنگی چیست

این دودها از ذره های بسیار ریز رنگی ساخته می شوند، رنگ این وسیله به واسطه تبخیر ماده رنگی در اثر گرمای باروت است و دلیل آن سوختن ماده رنگی در یک دود معمولی نیست، ترکیبی که برای ساخت این محصول استفاده می شود یک فرمول سوختی است که بر پایه پتاسیم کلرات به عنوان یک اکسید کننده، لاکتوز یا دکسترین به عنوان سوخت و یک یا چند رنگ به عنوان رنگدانه می باشد. برای تولید رنگ های مختلف در این دودزاها باید درصد ترکیب مواد را بدانید برای مثال برای رنگ قرمز از 15% پتاسیم کلرات، 65% پارا نیتروآنیلین و 20% لاکتوز استفاده می شود اما رنگ سبز شامل 26% ایندیگو، 15% اورامین، 35% پتاسیم کلرات و 26% لاکتوز است. زمانی که رنگ تبخیر می شود فشار درون دودزا بالا می رود به همین دلیل قالب و بدنه دودزا باید به قدری محکم باشد که پاره نشود و دود را از سوراخ به بیرون بفرستد.

ساختار دود رنگی چیست

انواع دود رنگی چیست

دود رنگی در دو نوع زمینی و دستی در بازار موجود می باشد که تفاوت آن ها در اندازه و میزان حرارت پوکه می باشد که در مدل زمینی طول کمتری دارند و پوکه آن ها گرم تر می شود اما در مدل دستی حرارت به نسبت کمتر و طول آن بیشتر است. دودهای رنگی در انواع رنگ موجود هستند که با توجه به مورد استفاده و هماهنگی با تم فضا می توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. این دودها در رنگ های سبز، زرد، بنفش، نارنجی و آبی وجود دارند. این وسیله آتش بازی نام های دیگری مانند دودزا، بمب دود و آبشار دود رنگی دارد. دود رنگی را می توان در فضاهای باز و بسته مورد استفاده قرار داد و اغلب برای رنگ بخشیدن و زیبا جلوه دادن عکس و فیلم ها استفاده می شود. 
در واقع زمانی که یک ترقه دود رنگی را روشن می کنید و شروع به سوختن می کند واکنشی که درون این وسیله اتفاق می افتد موجب تولید دود سفید می شود و گرمای ایجاد شده ماده رنگی درون دودزا را تبخیر می کند و دود رنگی به وجود می آید، این ترقه ها سوراخ ریزی دارند که دود و مواد رنگی از آن سوراخ خارج می شود در اصل این سوراخ ها سبب فوران کردن ذرات و پراکنده شدن آن ها می شود. درست کردن دودزاهای رنگی خارج از توان ما نیست و می توان ترقه های دود رنگی کارآمد را بسیار ساده بسازید، اما صنعت تولید آن در حال حاضر در توان ما نمی باشد.

فروش لوازم آتش بازی و نور افشانی شامل انواع دود رنگی، چرخانک، آبشار و ... در فروشگاه اینترنتی آرمانی امکان پذیر می باشد.

نوشتن دیدگاه