تفاوت پت و پلی اتیلن

پت یا پلی اتیلن ترفتالات و پلی اتیلن دو ماده شبیه به هم هستند که در پلاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرند با این حال این دو ماده تفاوت هایی با هم دارند که در این مطلب به آن ها می پردازیم.

بررسی ویژگی های پلی اتیلن

پلی اتیلن توسط دو دانشنمد به نام های گیبسون و فاوت با استفاده از واکنش اتیلن با بنزآلدئید توسط فشار و گرما ساخته شد، پلیمرها ابتدا به ورقه و میله سپس به صورت الیاف و فیلم تولید شدند. پلی اتیلن به شکل های مختلف و با خواص متفاوت تولید می شوند:

  • پلی اتیلن کم چگالی: این پلیمر خواص منحصر به فردی دارد و برای شکل دادن به یک فیلم بسیار ایده آل می باشد. همچنین انعطاف پذیری بالا آن سبب می شود تا قبل از شکستن به طور کامل کشیده شود.
  • پلی اتیلن با چگالی بالا: بسیار کریستالی و متراکم می باشد، بادوام بوده و در برابر ضربه مقاوم است در نتیجه کاربرد بسیاری دارد و می توان برای مدت طولانی از آن استفاده کرد.
  • پلی اتیلن با وزن بالا: این نوع پلیمر کارایی بالایی دارد اما بسیار سنگین و متراکم است. الیاف بافته شده از این پلیمر استحکام کششی بالاتر از فولاد دارد. از این پلاستیک برای کابینت سازی و مواردی مشابه استفاده می کنند.

به طور کلی پلی اتیلن از ماده شیمیایی ساخته شده که شامل کربن و هیدروژن است، آرایش مولکولی این پلاستیک به گونه ای می باشد که در برابر رطوبت، نور یو وی و دیگر مواد شیمیایی مقاوم بوده و می توان آن را به عنوان یک ترموپلاستیک مدام ذوب کرد، اصلاح نمود و دوباره شکل جدید داد. به دلیل خصوصیات و ویژگی هایی که این پلیمر دارد در بسته بندی وسایل سنگین نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پلی اتیلن در عین سبک بودن بسیار مستحکم است. همچنین تحمل بالایی در برابر برخورد با مواد شیمیایی دارد در نتیجه برای بسته بندی پاک کننده ها و مواد شوینده بسیار مناسب هستند. برش و ساخت پلی اتیلن با ابزارها کار آسانی می باشد به همین خاطر کاربرد بسیاری می توانند داشته باشند.

difference between pet and polyethylene

بررسی ویژگی های پت

پت در حالت طبیعی بسیار انعطاف پذیر، بی رنگ و تقریبا کریستالی می باشد و با توجه به نوع پردازش می تواند نیمه سخت، سفت و سخت باشد. این پلیمر به خوبی ابعاد خود را حفظ می کند و در برابر ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. همچنین در برابر رطوبت، الکل و حلال ها نیز مقاومت دارد از این جهت برای کاربردهای مهندسی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، پت دارای خصوصیات بسیاری از جمله مقاومت در برابر شعله، جریان باد، گرما و ...است. این پلیمر قابلیت ترمیم دارد به همین منظور در اهداف مهندسی مورد استفاده است. مدل فیبری آن را پلی استر می گویند که می توان با گلیکول نیز آن را تولید کرد تا در برابر ضربه، فشار و گرما مقاوم شوند. پت در واقع پلیمر گرمانرم پلاستیک می باشد که به خانواده پلی استرها تعلق دارد. این پلیمر جزو ترموپلاستیک های بازیافتی می باشد. پت را برای بسته بندی های گوناگونی مورد استفاده قرار می دهند از جمله در بسته بندی های بطری های آب معدنی و نوشابه های گازدار به طور گسترده ای استفاده می شوند زیرا خاصیت ضد آب و ضد رطوبتی دارند همچنین عدم تحرک شیمیایی آن سبب شده در بسته بندی مواد غذایی نیز کاربرد داشته باشد.

در بین این دو پلیمر اختلاف هزینه نیز وجود دارد و با توجه به کاربرد، قالب گیری و خاصیت جریان می تواند هزینه های متغیری داشته باشند. برای تهیه انواع ظرف غذا PET می توانید به فروشگاه اینترنتی آرمانی مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه