ظروف یکبار مصرف گیاهی

با توجه به مشکلاتی که در خصوص ظروف یکبار مصرف پلاستیکی تقریبا وجود دارد، سعی می شود از ظروفی استفاده شود که کمترین آسیب را به سلامتی و محیط زیست بزند پس باید به سمت استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی رفت.

از آن جایی که این ظروف قابلیت تجزیه سریع در خاک را دارند اثرات سوء زیست محیطی نیز ندارند و چون در این ظروف کنشی بین ماده غذایی و ظرف وجود ندارد بنابراین می‌توان از آن‌ها برای انواع غذاها و مایعات گرم و حتی روغنی استفاده کرد. در ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به دلیل ماهیت مواد تشکیل دهنده گیاهی (به طور عمده) نشاسته، مواد سمی شیمیایی وارد غذا نمی‌شود و سلامت افراد را تهدید نمی‌کند ضمن این که این ظروف در خاک و طی مدت حداکثر 6 ماه به چرخه طبیعت بر می‌گردند.

مواد تشکیل دهنده ظروف یک‌ بار مصرف گیاهی، از مواد طبیعی گیاهی نظیر نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم ساخته می‌شود. نشاسته به طور طبیعی یک پلیمر گیاهی ضعیف است که خاصیت هیدروفیلی (آب دوست) دارد، پس باید به پلیمر قوی تبدیل شود، افزودن اسیدهای چرب گیاهی مانند استاریک اسید و اولئیک اسید باعث می‌شود تغییراتی در ترکیب اولیه به وجود آید و با تشکیل گروه استری با زنجیره طویل کربنی خاصیت آب گریزی ایجاد شود.

مزایای ظروف یکبار مصرف گیاهی

با توجه به این که این ظروف از مواد طبیعی گیاهی نظیر نشاسته ذرت، سیب زمینی و گندم ساخته شده و در تولید آن‌ها از موم عسل، روغن‌های گیاهی و گلوتن به منظور ایجاد خاصیت پلیمری و ضدآب (آب گریزی) استفاده شده، از مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی می توان به مواد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در هنگام استفاده از مواد داغ و چرب هیچگونه مواد مضری از آن وارد غذا نمی‌شود. به عبارتی این ظروف عاری از هرگونه اثرات مضر و عکس‌العمل‌های شیمیایی در تماس با مایعات و غذاهای داغ هستند.
  • در ظروف یک‌بار مصرف گیاهی به دلیل ماهیت مواد تشکیل دهنده گیاهی (به طور عمده) نشاسته، مواد سمی شیمیایی وارد غذا نمی‌شود و سلامت افراد را تهدید نمی‌کند ضمن این که این ظروف در خاک و طی مدت حداکثر 6 ماه به چرخه طبیعت بر می‌گردند
  • دوره تجزیه پذیری آن‌ها کوتاه است. زمان برگشت این ظروف به طبیعت 5 تا 6 ماه بدون هیچ آسیب زیست محیطی می‌باشد.
  • این ظروف مقاوم در برابر حرارت هستند یعنی در دمای بالاتر نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • وابستگی به مواد نفتی ندارند.

معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

از معایب ظروف گیاهی یکبار مصرف می توان به این امر اشاره کرد که با ریختن مایعات در اینگونه ظرف ها ممکن است مواد نوشیدنی کمی تغییر طعم پیدا نمایند و طعم نشانسته نیز بامواد غذایی ترکیب شود لازم به ذکر است که مقدار طعم و بو بسیار اندک می باشد.

نوشتن دیدگاه