سرانه مصرف ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف از جمله محصولاتی هستند که در سال های اخیر استفاده از آن‌ها تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است و انواع متفاوت آن توسط افراد مختلف خریداری شده و مورد استفاده قرار می گیرد. طرح محاسبات انجام شد سال ۲۰۰۲ در حدود ۲۰۰ میلیون تن پلاستیک در سال تولید می شود که امروز این رقم به حدود ۳۰۰ میلیون تن در سال رسیده است و همچنان روند صعودی را طی می کند. از بین ۳۰۰ میلیون تن ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف که تولید می‌شوند، تنها در حدود ۱۰ میلیون تن قابل بازیافت هستند و دوباره به چرخه استفاده بازمی‌گردند، باقی ظروف یکبار مصرف در چرخه طبیعت می شوند و مشکلات مختلفی را برای طبیعت به وجود می آورند.

 

بررسی میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در ایران نسبت به جهانی

کشور ایران یکی از کشورهایی است که میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در آن نسبت به آمار جهانی بسیار بالاست و به صورت کلی می توان گفت کشور ایران جزو ۱۰ کشور اول استفاده کننده از ظروف یکبار مصرف است. طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۱۷۷ هزار تن پلاستیک در هر سال در کشور ایران تولید و استفاده می شود و باعث شده است کشور ایران چهارمین کشور تولید کننده و استفاده کننده از ظروف یکبار مصرف و ظروف پلاستیکی باشد. استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می تواند تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست بگذارد؛ زیرا هر ظرف یکبار مصرف پلاستیکی در حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال زمان برای تجزیه شدن نیاز دارد و در طی این فرایند اثرات مخربی را روی محیط زیست خود می گذارد.

بررسی میزان مصرف ظروف یکبار مصرف در ایران نسبت به جهانی
یکی از مهمترین دلایل بالا بودن میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف در داخل کشور ایران این است که این محصول به دلیل دارا بودن قیمت پایین و همچنین در دسترس بودن در سراسر نقاط کشور ایران، خریداران زیادی دارد و افراد می توانند با پرداخت هزینه های کم مقدار بسیار زیادی از ظروف را خریداری نموده و استفاده کنند که همین موضوع باعث می‌شود کشور ایران سه برابر میانگین جهانی ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی مصرف کند. طبق آمارهای جهانی در سراسر نقاط جهان در حدود ۵.۴ تن زباله در هر روز تولید می شود و کشور ایران به تنهایی ۴۰ هزار تن از این زباله ها را تولید می کند.
همین آمار نشان دهنده این است که، کشور ایران به تنهایی در حدود ۱۵ درصد از زباله جهانی را تولید می کند. به صورت کلی بهترین راه حل برای کم کردن میزان استفاده از محصولات یکبار مصرف پلاستیکی این است که کیسه های پارچه ای را جایگزین کیسه های نایلونی یکبار مصرف کنیم. طبق آمار هر ایرانی در هر روز در حدود ۳ عدد کیسه فریزر یکبار مصرف را به چرخه طبیعت وارد می کند و به همین دلیل با استفاده از کیسه پارچه ای می توان تا حدود زیادی استفاده از محصولات یکبار مصرف پلاستیکی را کاهش داد.

وضعیت ظروف یکبار مصرف در ایران

یکی دیگر از مهمترین راه حل هایی که میتوان با استفاده از آن طبیعت را سالم تر نگه داشت و میزان استفاده از ظروف پلاستیکی را کاهش داد، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی است.
ظروف یکبار مصرف گیاهی از جمله محصولاتی هستند که در سال‌های اخیر در کشور ایران تولید و روانه بازار شده اند و قبل از آن در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.‌ ظروف یکبار مصرف گیاهی در حدود ۶ ماه زمان برای تجزیه شدن نیاز دارد و بعد از آن تجزیه شده و به دل زمین باز می گردد.

وضعیت ظروف یکبار مصرف در ایران
در سال های اخیر وضعیت ظروف یکبار مصرف در ایران بهتر شده است و افراد مختلف استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را تا حدود زیادی محدود کرده اند و بیشتر روی به خرید انواع متفاوت ظروف یکبار مصرف از جمله ظروف آلومینیومی، ظروف گیاهی، ظروف کاغذی و غیره آورده اند که مشکلات کمتری برای طبیعت ایجاد می کنند.
به صورت کلی با توجه به بالا بودن سرانه استفاده از ظروف یکبار مصرف در کشور ایران بهتر است انواعی از این محصول جایگزین شوند که برای طبیعت مشکلات چندان زیادی نداشته باشند.‌ به همین دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی که به راحتی در طبیعت تجزیه می شود، قیمت مناسب و پایین تری دارد، تنوع در طرح و رنگ بسیار زیادی دارد پیشنهاد می‌شود تا طبیعت از معضلات مختلف در امان باقی بماند.
اگر به دنبال خرید انواع ظرف یکبار مصرف غذا با قیمت مناسب هستید، از فروشگاه اینترنتی آرمانی 724 می توانید خرید خود را انجام داده و درب منزل تحویل بگیرید.

 

نوشتن دیدگاه