ریختن غذای داغ در ظروف یکبار مصرف

اگر سری به بوفه ها و مغازه ها بزنید خواهید دید که ظروف یکبار مصرف در بسیاری از آنها وجود داشته و افراد برای مصرف چای، پخش غذای نذری و غیره از آن استفاده می کنند. استفاده از ظروف یکبار مصرف به طور کامل منع نشده است. به گونه‌ای که استفاده درست از آن هیچگونه عوارضی را به دنبال نداشته و برای سلامتی انسان زیانبار نیست. اما استفاده نادرست از آن می تواند سلامت انسان را تا حد زیادی به خطر بیندازد. تا جایی که ممکن است انسان را دچار سرطان کند. به طور کلی ظروف پلاستیکی از ماده ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومر به عنوان یک سنتز اولیه هرگز زیان بار نبوده اما در صورت آزاد شدن می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد. فروشگاه آرمانی برای احترام به حقوق مصرف کنندگان اقدام به فروش عمده ظروف یکبار مصرف با کیفیت بالا و قیمت مناسب نموده است.

گذاشتن غذای داغ در ظروف یکبار مصرف

مونومرها مواد سمی پر خطری هستند که در حالت عادی به صورت خنثی عمل می کنند. به گونه‌ای که اگر به درستی از آنها استفاده شود مشکل خاصی را به وجود نمی‌آورند. البته مواد پلیمری نسبت به آنها خنثی تر بوده و از نظر بهداشت در سطح بسیار بالایی قرار دارند. طبق بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که در صورت داغ شدن پلاستیک ها یا همان ظروف یکبار مصرف، مونومرهای باقی مانده آزاد شده و می‌توانند به همراه غذا یا مایع داخل آن وارد دستگاه گوارش بدن شوند. به همین خاطر است که استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف در بسیاری از اماکن عمومی ممنوع شده است.

عوارض مصرف چای داغ در لیوان یکبار مصرف

اصلی ترین عارضه ای که مصرف چای داغ در لیوان یکبار مصرف به همراه دارد، ایجاد سرطان در بدن انسان است. چای داغ باعث می‌شود تا آلاینده های شیمیایی مانند مونومرها و همچنین فلزات سنگین نظیر بیس فنل به راحتی وارد دستگاه گوارش شده و مشکلات عدیده‌ای را برای مصرف کنندگان به وجود آورند. قسمت نگران کننده مصرف مونومرها این است که آنها تا مدت ها می توانند در بدن باقی بمانند. به طوری که بدون هیچ نشانه ای در طول زمان انسان را دچار سرطان می کنند.

عوارض مصرف چای داغ در لیوان یکبار مصرف

نکاتی در خصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف

از آنجایی که ظروف یکبار مصرف از جنس پلاستیک و پلیمر تشکیل شده اند حداقل ۲۰۰ سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند. از این رو، بهتر است آنها را در سطل های بازیافت بریزیم.
هرگز نباید از ظروف پلیمری به طور مکرر استفاده شود. این ظرف ها همانطور که از نامشان پیداست تنها برای مصرف یکباره تولید شده‌اند. بهترین جایگزین برای ظرف های یکبار مصرف ظروف کاغذی هستند که امکان استفاده از آنها برای دو الی سه بار نیز میسر است. کاغذهای استفاده شده در این ظروف فاقد مواد شیمیایی بوده و همین امر طول ‌عمر و همچنین ایمنی آنها را دو چندان کرده است.
شرکت های مختلفی در حال فروش ظروف یکبار مصرف کاغذی هستند که باید نسبت به آنها محتاط بود. به این معنی که هنگام خرید حتما از نشان استاندارد هک شده در کف و انتهای ظرف اطمینان حاصل کرد. همچنین در ظروفی که ماده بیس فنول مورد استفاده قرار گرفته شده باشد، علامت #7 درج می‌شود که به نشانه احتیاط است.

نوشتن دیدگاه