استفاده مجدد از بطری آب معدنی

بطری های پلاستیکی در سال 1947 برای اولین بار شناخته شدند. در ابتدا این بطری ها هزینه زیادی داشتند اما پس از معرفی پلی اتیلن هزینه تولید کم شد و به دلیل جابه جایی راحت نسبت به بطری های شیشه ای، میان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محبوب شدند. به طور کلی بطری های پلاستیکی در صنایع غذایی به جز شراب و آبجو جایگزین بطری های شیشه ای شدند.

خطرات استفاده مجدد از بطری آب معدنی

بطری های پلاستیکی از جنس های گوناگون و به روش های متفاوتی تهیه می شوند. جنس آن ها می تواند از پلی اتیلن متراکم، پلی اتیلن کم تراکم، پلی اتیلن ترفتالات، پلی وینیل کلراید، پلی کربنات و .... باشد. اما امروزه بیشتر بطری های آب معدنی از جنس پلی اتیلن ترفتالات می باشند. این بطری ها پت نامیده می شوند و دارای خواص مطلوبی مانند سبکی، شفافیت، مستحکم بودن، جذب پایین عطر و طعم، ظاهر زیبا، قیمت پایین و ... است. با توجه به خصوصیاتی که پت دارد بهترین انتخاب برای بطری های آب معدنی می باشند. پت یک پلیمر از هیدروکربن های نفتی است که از واکنش بین اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول به وجود می آید. طبق گفته و نظر کارشناسان تغذیه و صنایع غذایی، بطری های آب معدنی تنها در صورتی ایمن و بدون خطر هستند که تنها یک بار از آن ها استفاده شود. در صورتی که این بطری ها از پت باشند دارای بسته بندی سالم هستند و باید توجه کرد که در دمای طبیعی یخچال یا اتاق قرار بگیرد و به دفعات انجماد و ذوب روی آن ها صورت نگیرد زیرا به دیواره پلیمری آن آسیب وارد می شود و سلامت بطری را از بین می برد. به طور کلی این بطری ها یک بار مصرف هستند و به هیچ عنوان استفاده دوباره از آن ها توصیه نمی شود چرا که ممکن است میکروارگانیسم هایی به دیواره بطری بچسبند و سلامت افراد را به خطر می اندازد زیرا این میکروارگانیسم ها با شستشوی معمولی از بین نمی روند.
نکته مهمی که در موقع استفاده مجدد از بطری آب معدنی باید به آن توجه کرد، آلودگی های باکتری و قارچ ها می باشد زیرا هنگام تماس مستقیم دهان و دست با بطری می تواند آلودگی را به داخل بطری منتقل کند. همانطور که می دانید باکتری ها و قارچ ها در محیط مرطوب بهتر رشد و تکثیر می یابند از جهتی دهانه بطری به گونه ای طراحی شده که شستن آن ممکن نیست در نتیجه می تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

خطرات استفاده مجدد از بطری آب معدنی

مضرات بطری های آب معدنی

  • اگر بطری های آب معدنی در معرض مستقیم تابش نور خورشید قرار بگیرند از خود ترکیبات استایرنی آزاد می کنند که شدیدا سرطان زا می باشد و تحت هیچ شرایطی نباید این بطری را در معرض نور خورشید قرار داد.
  • در هنگام خرید بطری آب معدنی به اطلاعات آن دقت کنید زیرا مواد تشکیل دهنده و کیفیت آن در زیر بطری تعیین شده است. در زیر بطری ارقام 1-7 بوده که عدد آن نشان دهنده مرغوبی یا نامرغوبی بطری است و نامرغوب بودن بطری شما را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد.
  • در مواجهه طولانی مدت با بطری هایی که از ترکیب شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات هستند، حساسیت های پوستی و تنفسی ایجاد می شود. همچنین باعث بروز اختلالات ماهانه و سقط جنین نیز می شوند. همانطور که گفته شد یکبار استفاده از آن ها مشکلی را ایجاد نمی کند اما استفاده به دفعات از آن ها بیماری زا می باشد.
  • پی وی سی جنس بسیار خطرناکی برای این بطری ها می باشد و سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می اندازد همچنین جنسی که دارای پلی استیرن باشد، سبب آسیب به اعصاب می شود.
نوشتن دیدگاه