خوردن غذا در ظروف یکبار مصرف

بسیاری از افراد به ویژه در ایام سوگواری برای نوشیدن چای و همچنین پخش غذای نذری از ظروف پلاستیکی استفاده می کنند. درست است که استفاده از ظروف یکبار مصرف از نظر بهداشتی می تواند در سطح بالاتری از ظروف شیشه‌ای و ملامین باشد؛ اما تحقیقات ثابت کرده است که وجود مواد شیمیایی نظیر مونومر در آنها باعث می‌شود تا مشکلاتی نظیر سرطان سلامتی انسان را به خطر بیندازند. البته در صورتی که غذاها خشک و سرد باشند خطر چندانی سلامت انسان را تهدید نمی کند. اما باز هم برخی از محققان استفاده از ظروف یکبار مصرف حتی برای غذاهای خشک و سرد را نیز توصیه نمی کنند. برای تهیه و خرید عمده ظروف یکبار مصرف می توانید به فروشگاه اینترنتی آرمانی مراجعه فرمایید.

غذا در ظرف یکبار مصرف

مضرات ظروف یکبار مصرف بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما عدم استفاده از آنها نیز چالش هایی را برای بسیاری از مصرف کنندگان و پخش کنندگان غذا به وجود خواهد آورد. به طور مثال رستوران ها و فست فودها تنها قادرند سفارشات خود را با ظروف یکبار مصرف تحویل مشتریان دهند. بنابراین ممنوعیت ظروف یکبار مصرف تنها صورت مسئله را پاک کرده و نمی تواند ایده خوبی برای جلوگیری از مضرات آن باشد. در این حین استفاده از ظروف یکبار مصرف جنس فوم ارجحیت می‌یابد. ظروف یکبار مصرف جنس فوم دار برای مواد غذایی گرم که در دمای پایین تر از ۷۰ درجه قرار دارند بسیار مناسب است. از مزایای این ظروف می‌توان به این موارد اشاره کرد: ظروف یکبار مصرف فوم دار بسیار مقرون به صرفه هستند، این ظروف دارای قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالایی هستند، عدم نیاز به شستشو، تولید این ظروف در تعداد بالا و حمل آسان غذا.

خطرات خوردن غذا در ظرف یکبار مصرف

انواع ظروف یکبار مصرف برای غذا

ظروف یکبار مصرف در طرح ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این ظروف مزارا و کاربرد مختص به خود را داشته و در بسیاری از فروشگاه های معتبر کشور به فروش می‌زسند. قبل از آشنایی با انواع ظروف یکبار مصرف بد نیست بدانید که هر کدام از آنها نامی اختصاری نیز برای خود دارند.

  • ظرف عذا PS: این ظروف از جنس پلی استایرن ساخته شده و هرگز برای مایعات داغ مناسب نیستند.
  • ظروف یکبار مصرف LDEP:این ظروف تحت عنوان ظروف پلی اتیلن کم چگالی به فروش می‌رسند.
  • ظروف یکبار مصرف HDPE: ظروف پلی اتیلن با چگالی بالا.
  • ظروف یکبار مصرف PET: ظروف پلی اتیلن خالص.
  • ظروف یکبار مصرف گیاهی: ظروف یکبار مصرف گیاهی بر پایه نشاسته تولید شده و از ذرات گندم و سیب زمینی تهیه می شوند. استفاده از روغن های گیاهی موم زنبور و گلوتن در آنها باعث شده است تا آبگریز شوند. به طوری که امکان استفاده از خورش و مایعات نیز در آن وجود دارد.
  • ظروف یکبار مصرف آلومینیومی: ظروف یکبار مصرف آلومینیومی در دو مدل تک پرس و دو پس تولید می شوند. جنس این ظروف به جای پلاستیک از آلومینیوم بوده و از این بابت خطری سلامت انسان را تهدید نمی‌کند.
  • ظروف یکبار مصرف کاغذی: این ظروف همانطور که از نامشان پیداست از کاغذ تولید می‌شوند. ظروف یکبار مصرف کاغذی در طرح ها و رنگ های مختلفی تولید شده و همین امر امکان استفاده از آنها را در جشن تولد و مراسم عروسی فراهم می کند.
نوشتن دیدگاه