ساخت دود رنگی

ساخت دود های رنگی برای جشن ها و مناسبت های مختلف استفاده می شود. در واقع با استفاده از دود رنگی می توان شادی جشن ها را دوچندان دانست.

پیشینه ساخت دود رنگی

آتش بازی و استفاده از دود های رنگی از دیر باز در میان مردم چین و مصر مرسوم بوده است. افراد نوجوان و جوان به دلیل زیبایی و هیجانی که در تماشای دود های رنگی وجود دارد به شدت علاقه به ساخت این نوع از دودافزا ها و استفاده از آن ها دارند. رعایت پروتکل های ایمنی در ساخت دود های رنگی بسیار با اهمیت است به همین دلیل هنگام ساخت این دود های رنگی باید دقت بسیار زیادی داشت. 

پیشینه ساخت دود رنگی

چگونه دود رنگی بی خطر بسازیم

ساختن دود های رنگی را می توان در چند مرحله بیان کرد. این مراحل به ترتیب زیر می باشند:

  • در این مرحله ابتدا باید مواد اولیه ای که برای ساخت دود رنگی مورد نیاز است را با هم ترکیب کنیم. در ابتدا می توان مقداری پتاسیم نیترات را با مقداری شکر مخلوط نمود. نسبت پتاسیم نیترات به شکر باید 3 به 2 باشد. از مقادیر کم برای این منظور استفاده کنید برای مثال 60 گرم پتاسیم نیترات و 40 گرم شکر.
  • در مرحله بعد مواد را روی شعله بسیار کم قرار می دهیم و به آرامی آن ها را با هم مخلوط می کنیم، عمل بهم زدن را باید تا زمانی ادامه داد که این مواد به حالت برشته درآیند. این عمل بین 7 تا 15 دقیقه متغیر خواهد بود.
  • زمانی که مخلوط مورد نظر به شکل مورد نظر درامد و غلظت آن به حالتی مانند کرم کارامل درآمد می توان آن را از روی شعله برداشت.
  • در این مرحله و بعد از اینکه مواد مخلوط شده را از روی شعله برداشتیم. به ترکیب مورد نظر یک قاشق جوش شیرین اضافه می کنیم. در این حالت بسیار مراقبت باشید و احتیاط کنید چرا که جوش شیرین و مخلوط مورد نظر باعث ایجاد واکنش شیمیایی خواهد بود.
  • در این مرحله با توجه به اینکه دوست دارید دود شما به چه رنگی باشد از رنگ مورد نظر به اندازه ای سه قاشق سوپ خوری اضافه کنید. برای ایجاد رنگ ها می توان از مداد شمعی استفاده کرد. هم زدن در این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است و مخلوط مورد نظر باید به خوبی هم زده شود.
  • در این مرحله می توان کاغذ یا هرنوع قالب دیگری را با استفاده از مخلوط مورد نظر پر کرد. این مخلط بهتر است زمانی که نرم و کمی گرم است استفاده شود و کاغذ را با آن پر کرد. اگر از این مخلوط به صورت داغ استفاده می کنید حتما از دستکش های عایق حرارت استفاده کنید. دقت نمایید لوله ای را که با ترکیب مورد نظر پر نموده اید دور از منابع اشتعال زا نگه دارید.
  • حداقل به مدت یک ساعت اجازه دهید که مخلوط در لوله بماند. بعد از آن می توانید لوله ساخته شده را با چسب های رنگی بسته بندی کنید. در این بسته بندی ها یک سوراخ کوچک به عنوان فتیله باقی بگذارید. در این قسمت یک فتیله آتش بازی را جایگزین کنید.

این بمب های دود زا را با استفاده از فندک روشن کنید. حتما این کار را در فضای باز انجام دهید و از دود بازی لذت ببرید. یک راه بهتر برای تهیه دود رنگی و سایر لوازم آتس بازی، خرید وسایل آتش بازی از فروشگاه اینترنتی آرمانی می باشد.

نوشتن دیدگاه