بازیافت در رستوران

بازیافت در رستوران ها یکی از مهم ترین موارد است که می تواند از نظر زیست محیطی و کاهش هزینه ها به رستوران داران کمک کند. در واقع رستوران ها از بزرگ ترین واحدهای صنفی هستند که انواع زباله را تولید می کنند. بی توجهی به بازیافت این زباله ها می تواند مشکلات بسیاری را در کشور به وجود آورد.
برای راه اندازی یک رستوران باید به این نکته بسیار توجه شود زیرا میزان زباله ای که در هفته رستوران تولید می کند قابل توجه است و باید روش مناسبی برای کاهش و دفع زباله ها داشته باشید.
زباله های رستورانی برای محیط زیست خطرات بسیاری به همراه دارند و از آن جایی که رطوبت و حرارت بالایی دارند می توانند محیط مناسبی برای رشد انواع آفات و حشرات باشند.
با توجه به آمارها هر رستوران در هفته حداقل ۸۰۰ کیلو زباله تولید می کند که برای بازیافت آن ها ایده های بسیاری وجود دارد. با انتخاب صحیح روش بازیافت می توانید رستورانی سبز و دوست دار محیط زیست داشته باشید.
با بازیافت رستورانی می توانید نتایج خوبی مانند کم کردن زینه های غذا، تاثیر گذاری و ایجاد ذهنیتی مثبت، سرویس دهی بهتر، بهبود تجهیزات و ... را به دست آورید .
به طور کلی عدم مدیریت بازیافت رستورانی می تواند برای شما خسارات متعددی را ایجاد کند. مهم ترین خسارات شامل افزایش هزینه های رستوران و تاثیر منفی روی محیط رستوران است. رعایت نکردن این موضوع می تواند به افزایش گازهای گلخانه ای کمک کند و سبب نگرانی جامعه شود در نتیجه باید این موضوع را حیاتی تلقی کرد و تا حد امکان به بازیافت صحیح زباله های رستورانی توجه کرد.

اهمیت بازیافت برای رستوران

برخی بر این باور هستند که بازیافت رستوران ها کاری بسیار پر هزینه و مشکل است که به وقت زیادی نیاز دارد، اما با کمی دقت متوجه می شوید این عمل به آسانی انجام می شود و می تواند به صرفه جویی در هزینه های رستوران کمک کند. در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، رستوران هایی شروع به فعالیت کرده اند که میزان تولید زباله آن ها صفر است. این رستوران ها از مواد اولیه گیاهی استفاده می کنند در نتیجه با تهیه غذایی سالم و گیاهی میزان دور ریز خود را به صفر رسانده اند.
بازیافت در رستوران ها از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که برخی از حامی های محیط زیست و طبیعت با ایجاد کمپینی تمام تلاش خود را می کنند تا با راه کارهای جدید میزان زباله رستورانی را به حداقل برسانند. با تغییرات کوچکی می توان این روند را دنبال کرد و با جلب نظر مشتری ها به اعتبار و برندسازی رستوران کمک بسیاری کرد.

اهمیت بازیافت برای رستوران   

مدیریت بازیافت در رستوران ها

برای مدیریت این امر نیاز به متخصصین و مشاورانی دارید که در این زمینه تخصص دارند. با گرفتن مشاوره درست از این افراد می توانید به آسانی مواد قابل بازیافت را از مواد غیر بازیافتی جدا کنید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید می توانید تا حدودی کارکنان را نیز مطلع سازید تا به شما کمک کنند. پس از شناسایی مواد بازیافتی باید آن ها را به خوبی شست زیرا در صورت وجود هر گونه آلودگی روند بازیافت با مشکل مواجه خواهد شد.
مهم ترین موادی که قابلیت بازیافت دارند و در رستوران ها مورد استفاده هستند شامل کاغذ، آلومینیوم و مقوا می شوند. البته ظروف پلاستیکی، یکبار مصرف و ظروف شیشه ای نیز قابلیت بازیافت را دارند و باید آن ها را تفکیک کرد. بازیافت پلاستیک یکی از مهم ترین بخش های فرایند بازیافت در رستوران هاست.

مدیریت بازیافت در رستوران ها   

تفکیک زباله رستورانی

مهم ترین بخش در بازیافت رستورانی جداسازی زباله ها است. در کل زباله ها در دو دسته زباله پیش از مصرف و زباله پس از مصرف تقسیم می شوند. زباله های پیش از مصرف همان مواد مصرفی هستند که تاریخ مصرف آن ها گذشته و فاسد شده اند. ضایعات بسته بندی مواد اولیه، ظروف و وسایل شکسته از زباله های پس از مصرف به شمار می آیند. هنگام تفکیک زباله باید به نوع و حجم مواد نیز توجه کنید و با توجه به آن ها روش مناسبی را برای بازیافت در نظر بگیرید. مواد فاسد شدنی توانایی تولید گاز متان را دارند از این رو برای محیط زیست بسیار مضر هستند.

تفکیک زباله رستورانی   

راهکار برای کاهش زباله رستورانی

یکی از موثرترین روش ها برای کاهش زباله، تهیه مواد اولیه به میزان نیاز سفارش است با این کار دیگر نیازی به انبار و نگهداری از مواد غذایی نیست و از فساد مواد تا حد زیادی جلوگیری می کنید. استفاده از مواد غذایی که طول عمر بالایی دارند می تواند در این امر تاثیر گذار باشد، اغلب این مواد به صورت فله در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرند با این کار ضایعات جا مانده از بسته بندی مواد غذایی تا حد زیادی کم می شود.
از دیگر روش ها می توان به استفاده از غذاهای گیاهی اشاره کرد. همانطور که در بالا گفته شد برخی کشورها با تهیه غذاهای گیاهی میزان زباله های رستورانی را کم کرده اند زیرا برای طبخ غذا از تمام قسمت های ساقه، برگ و ریشه گیاه استفاده می شود و بخش دور ریز آن بسیار کم است.

نوشتن دیدگاه