فرق نایلون و پلاستیک

به طور کلی پلاستیک از مواد پلی اتیلن سنگین و نایلون از پلی اتیلن سبک تهیه می شود البته هر کدام برای تولید به ریز موادهای دیگری نیز احتیاج دارند که بسیار تخصصی هستند و لزومی به گفتن آن ها نمی باشد. پلاستیک از 80% پلی اتیلن سنگین و 20% پلی اتیلن سبک تهیه می شود و دلیل استفاده از پلی اتیلن سبک، خاصیت براقی و دوخت پذیری بهتر آن است. در ایران نایلون همان فیلم های پلی اتیلن سنگین هستند که به شکل پلاستیک های رکابی یا دسته دار در فروشگاه ها و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرند اما در کشور های دیگر نایلون و پلاستیک از یکدیگر متمایزاند. به گفته برخی از کارشناسان نایلون یا نایلکس را ابتدا موسس شرکت نایلکس، نامگذاری کرده و پس از آن به این نام خوانده شده اند و تفاوت زیادی با پلاستیک ندارد. بیشتر مصرف کننده ها پلی اتیلن سبک را نایلون می نامند که در مدل های متفاوتی در بازار موجود هستند. برای خرید عمده کیسه پلاستیک و انواع نایلون می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی آرمانی اقدام نمایید.

تفاوت نایلون و پلاستیک

نایلون ظاهری شفاف، براق و نرم دارد و نمی توان از جنس نازک برای تولید آن استفاده کرد. پلاستیک تقریبا خشک است و با دست زدن به آن صدای زیادی تولید می شود و شفافیتی که نایلون دارد را نداشته و کمی مات است، پلاستیک توان بیشتری دارد و قدرت تحمل وزن های بسیار بالا را دارند به عنوان مثال در بازار تره بار و میوه فروشی ها و یا هر صنفی که محصولات سنگین تولید می کنند از پلاستیک استفاده می شود زیرا پلاستیک کش می آید و پاره نمی شود. همانطور که در بالا گفته شد نایلون جنسی نرم دارد و انعطاف پذیر است، جنس نایلون به گونه ای است که اگر روی آن دست بکشیم نرمی آن را احساس می کنید و صدایی تولید نمی شود، از نایلون ها در لباس فروشی ها، داروخانه و ... استفاده می شود. پلاستیک بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که ظاهر آن اهمیت کمی داشته باشد و کشش و ضربه پذیری آن بیشتر مورد توجه باشد، اما گاهی با چاپ می توان روی آن طرح ایجاد کرد و در موارد ظاهری نیز از آن ها استفاده کرد. دستگاه های تولید کننده نایلون و پلاستیک یکی می باشند و هیچ تفاوتی باهم ندارند و فقط درصد مواد اولیه آن ها متفاوت است، کیفیت دستگاه بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر مقاومت، کشسانی، کدری و ... دارد. آرمانی به عنوان یکی از مراکز پخش کیسه زباله، محصولات خود در این دسته را با قیمت مناسب در کیفیت بالایی به دست مصرف کنندگان می رساند.

تفاوت نایلون و پلاستیک

انواع نایلون موجود در بازار

نایلون انواع گوناگونی چون: نایلون دسته دار، دسته موزی، دسته تقویت و ... دارد. نایلون هایی که در بین عموم شناخته شده اند شامل:

  • نایلون های بسته بندی، البته کمتر از نایلون برای بسته بندی استفاده می شود زیرا مقاومت کمی دارد و ترجیح داده می شود از مواد مقاوم تری استفاده کرد.
  • نایلون های شیرینگ (این نوع بسته بندی ها به صورت دسته جمعی است بهترین مثال در این مورد بسته های 6تایی آب معدنی است)
  • نایلون حباب دار (از این دست بسته بندی ها برای ضربه گیری و محافظت محصولات استفاده می شود)
  • نایلون های چاپی (همان مدل های دسته دار رکابی)
  • نایلون استرچ (این مدل نایلون ضخامت بسیار کمی دارد اما در عین حال خاصیت کشسانی و چسبندگی بیشتری دارد)

نایلون در واقع دسته ای از پلیمرها می باشد که ساختار پلی آمیدی دارد، نایلون اولین الیاف مصنوعی است که انسان آن را ساخته و توانسته جزء مهمترین و پرکاربردترین اعضای پلاستیکی باشد. بیشتر کاربرد نایلون در صنعت متعلق به نایلون 6 و نایلون 6.6 می باشد.

نوشتن دیدگاه